Ann i Göteborg
01-05-2005, 19:54
Har redan en Sieboldii, men den ser så ensam ut...
Två till önskas, jag har funderat på Stellata och Kobus, men vad tycker ni?
Vad vill magnoliorna ha för jord och vill de stå soligt eller halvskuggigt eller?
Jag tar tacksamt emot alla förslag!
Kobusen är härdig och bra för oss i Norden. Men den blommar inte de första tio åren.
Har du en Sieboldii kanske en Charles Coates kan passa till? Har också stora blad och blommmor.
Är enbart vita ett måste? Jag har annars en Galaxy. En hybrid som är härdig. Stora blommor, purpurröda. Ganska stora blad.
Finns en bra bok, Magnolia, med många goda råd om plantering osv.
Ann, detta bara måste du sätta in bilder på när du närmar dig plantering!!!
Jag har just börjat med magnolia och har ännu inte egna erfarenheter av dem. Humusrik, luftig och aningen sur jord (räcker med torvblandning) säger experterna. Magnolia Kobus blir ett stort träd, se bild på den i Lumaparken i Stockholm som finns här i avdelningen någonstans. Vill man inte vänta på blom finns det äldre Kobus att köpa. Innan augusti utgång är jag rekommenderad att sätta magnolia i backen här i zon 3, kanske september i din zon.
Boken om magnolia är nog ett måste om man ska göra en lund...
Jan af Lisö
02-05-2005, 09:34
Ann,
- Hur stora Magnolior vill du ha ??
- När vill du att de skall blomma ??
- I vilken klimatzon bor du ??
- Vilken färg som önskas ??
Jag har själv studerat en del om magnolior då jag vill ha flera på min somarstugetomt i Stockholm, så jag kan kanske komma med några tips. Har faktiskt planterat 3 stycken i lördags (vilket jobb att gräva stora grop i blålera för en kontorsråtta !!!) och en för två veckor sedan. Har också en sieboldii sen i fjol...
Magnoliaboken, den har jag också och den har varit min magnoliabibel fram till i fredags. Men då hade jag en halvtimmes snack men ägaren(?) till en av plantskolorna i Storstockolm med 40 års erfarenheter i branschen som i princip avrättade mycket av de instruktioner som står i Magnoliaboken. Främst delen om magnoliarötterna, där han påstod bl.a att magnoliorna dör för att folk dränker deras rötter, inte för att de torkar ut eller trampas sönder. Samt att magnolior inte skall vara krokodlade utan växa på friland och levereras med rotklump. Plus mycket annat.
En annan intressant sak är Magnoliornas härdigheter, t.ex för junimagnolia anger Magnoliaboken zon 3, Zetas katalog zon (4), Trädgårdshusets websida zon 2. Vem kan man lita på ??
Ann i Göteborg
08-05-2005, 13:15
Hej
Tack för era förslag - här kommer några svar på era frågor:
Magnolior ca 2-5m, blommande från april-så länge som möjligt
Zon 1-2
Färger - vilka som helst
Är de verkligen inte känsliga för att man trampar runt rötterna?? Det skulle verkligen vara bra för då kan man röra sig inunder. Men kanske en stig och så marktäckare för övrigt? Någon marktäckare som har Magnoliasnälla rötter?
Jan af Lisö
09-05-2005, 09:15
Jag drömmer också om en magnolialund, fast i södra Stockholm. Har gjort en tabell över (i mitt tycke) intressenta magnolior (20 st), har planterat 5 av dessa. Kriteria har varit härdighetszon minst (3), vilket kanske inte är helt nödvändigt i Göteborg. Annars så var det att Magnoliorna har fått beröm i Magnoliaboken eller/och många plus i Zetas katalog.
Min matris är i excel och jag har inte lyckats förstå hur man får in tabellen här. Därför syns den bara som råtext, svårt att läsa och men info finns.
Följande info finns:
- magnolias namn (upp till 3 kolumner)
- storlek
- Zetas betyg
- Härdighet (enligt Magnoliaboken, Zetas, Trädgårdshuset, annat)
- färg
- blomingstid
- mina kommentarer
(vissa rutor är tomma)
Jag tror att med lite vilja går tabellen att läsa. Om någon läsare har tips hur man lägger in excel eller tabeller här, berätta !! Likaså om någon kan hjälpa till att fylla "tomma" rutor eller ge nyttiga kommentarer.
Intressanta Magnolior
Latinskt namn Hybrid/kultivar Svenskt namn storlek Z:s betyg Härdighet färg blommar kommentar
MB Z T Ö
Magnolia sieboldii Buskmagnolia 3 m +++ H 3 vit juni-juli lång blomning
Magnolia obovata Junimagnolia 8-15 m ++ 3 (4) 2 vit juni-juli
Magnolia fraseri Fiskstjärstmagnolia 9-18 m finns ej 2-3 vit sommar blommar under flera veckor
Magnolia cylindrica var Pegasus Cylindermagnolia buske +++ 3 3 (3) vit april-maj Tillhör "My favorites" i Magnoliastore
Magnolia kobus Japans magnolia 9-12 m ++ 4 (4) 3 3 vit april-maj blommar sent (= gammal)
Magnolia kobus var. stellata var Waterlily stjärnmagnolia 2 m +++ 3 3 vit april-maj blommor tål lite frost
Magnolia stellata var Royal Star stjärnmagnolia 1,5 m +++ H (4) 3 vit april-maj
x brooklynensis Yellow Bird finns ej (3) 2 gul maj-juni anses vara den vackraste gula magnolian
Elisabeth 4-5 m ?? +++ 3 3 gul Tillhör "My favorites" i Magnoliastore
x. soulangiana Brozzoni Praktmagnolia ++ (3) vit + rosa ? maj ??
x. soulangiana Lennei Alba Praktmagnolia ++ (3) vit blommar ung
x. soulangiana Picture Praktmagnolia finns ej rosa
Merril 3-5 m ++ 4 (4) 3 3 vit april-maj
Galaxy 4-5 m +++ 3 (3) ljusrosa april Tillhör "My favorites" i Magnoliastore
Marillyn 4-5 m finns ej 4? rosa blommar under flera veckor
Randy (flickmagnolia) liten finns ej rosa blommar länge
Charles Coates stor +++ (3) vit maj-juni
x Wieseneri Swede Made finns ej H vit finns ej i handeln
x Wieseneri Ashild Kallenberg ca 3 m +++ 3 vit är det den som är sommarmagnolia i Z:s katalog ??. Tillhör "My favorites" i Magnoliastore
x kewensis Wadas Memory 2-3 m +++ H (4) vit juni-juli Tillhör "My favorites" i Magnoliastore
MB = magnoliaboken "Odla Magnolia"
Z = Zetas katalig
T = Trädgårdshusets web-katalog
Ö = Övriga
H = Härdig (ospecifierad zon)
Ann i Göteborg
09-05-2005, 20:42
Vilken samling! Tack för att du delar med dig!
Jag har tyvärr ingen aning om hur man får in excel i odla.nu.
Jag hade en gång (ca 9 år sedan) en M. hypoleuca men då var vår avenbokshäck nysatt och skyddade inte alls så vad som hände var att de stora häftiga bladen blåste sönder! Men nu är häcken både hög och tät så kanske att det är dags för denna igen. Om inte så har du ju flera intressanta i din förteckning. Om zon-val så väljer jag gärna växter med god härdighet, de som anges till zon 1 brukar passa på att försvinna om jag tittar bort...

Tror du en M. Sieboldii kan passa att hänga lite över en uteplats i sol-sydvästläge?
Jan af Lisö
13-05-2005, 11:58
Magnolia Sieboldii är den härdigaste av alla, men den blir ju "bara" en buske, ca 3x3 meter och 3 meter hög. Så jag vet inte om den kan "hängas" över en uteplats. Den anses också ha mycket känsliga rötter (för torka och mekanisk åverkan) så man borde ha en skyddad zon i dess närhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.