|
Full version: liljebaggar
har hittat två liljebaggar idag har sprutat dom var tredje dag hittills, men nu blir det varje dag ett tag framöver undra om dom flyr av myrr, upplöst i provado och nikotinvatten? rapport kommer senare
Jag hittade fyra stycken i förrgår. Trivs liljebaggar enbart på liljor eller äter dom annat också? Jag vet nämligen inte vad det är för växter vi har i trädgården, eftersom vi precis har flyttat in. Därför skulle det vara kul att veta om liljebaggar betyder att de gröna tofsarna som sticker upp är liljor
Gröna tofsar låter som kejsarkronor... och dem gillar liljebaggarna.
Tipsar återigen om Baythion myrmedel, (cylindrisk 25-30cm hög behållare). Strö ut runt plantorna någon gång per säsong. Bäst att förnya efter regn, men med förra årets myckna regnande räckte det också med några gånger.
Leta äggen på bladundersidan, lysande röda. Larverna klär in sig i sin egen avföring så de ser bruna ut.
kristerh
03-05-2005, 15:14
CITAT (Xelma @ 03-05-2005, 14:23) Tipsar återigen om Baythion myrmedel, (cylindrisk 25-30cm hög behållare). Strö ut runt plantorna någon gång per säsong. Bäst att förnya efter regn, men med förra årets myckna regnande räckte det också med några gånger. Det måste jag testa, nån har varit o nafsat på mina liljor, men jag har inte hittat de skyldiga, men det kan inte vara nån annan än dessa baggar. krister
Jag tror att liljebaggar gillar både scilla och vårlök. Och sedan ligger dom på lur att invadera Kungsängsliljorna...
Har ni hört hur dom piper och jämrar sig om man plockar upp dom och och håller dom i knuten hand? Rätt fantastiskt hur dom kan få till ett sådant ljud!
CITAT (Xelma @ 03-05-2005, 14:23) Tipsar återigen om Baythion myrmedel, (cylindrisk 25-30cm hög behållare). Strö ut runt plantorna någon gång per säsong. Bäst att förnya efter regn, men med förra årets myckna regnande räckte det också med några gånger. hade mina indränkta i myrmedel dom såg ut som dom var doppade i potatismjöl och där kröp dom dj.....arna omkring, som om inget i världen kunnde döda dom det kunde jag
Jag undrar om du använde Myrr? Har hört att det inte har samma effekt på liljebaggar utan det ska vara Baythion.
CITAT (Xelma @ 04-05-2005, 15:03) Jag undrar om du använde Myrr? Har hört att det inte har samma effekt på liljebaggar utan det ska vara Baythion. hm....det är nog rätt ja ska genast köpa rätt sort
kristerh
05-05-2005, 08:52
Nu får ni bestämma er  tur att jag inte köpt nåt än. krister
pialotta
07-05-2005, 19:54
Lånar tråd, hur stor är en liljebagge? Såg ett rött kryp idag, 3-4 mm stor bara, var det en sån?
CITAT (pialotta @ 07-05-2005, 20:54) Lånar tråd, hur stor är en liljebagge? Såg ett rött kryp idag, 3-4 mm stor bara, var det en sån? Här finns lite bilder...Det du såg var förmodligen ett litet kvalster.
pialotta
07-05-2005, 20:22
ooek vilka vackeräckliga! Ina, länken fungerade, nu vet jag.
dom dj....na hör också, så dom gömmer sig när man kommer har inte hittat flera ännu, så min dekokt hjälper nog... får se när värmen kommer tillbaka
mamamaggan
10-05-2005, 20:52
Har idag köpt Baythion myrmedel och varit ut och "pudrat" runt liljorna. Rabatterna ser ut som " bakbord" men jag hoppas att det hjälper. Såg i a f en liten dj...a bagge som blev som " bedövad". Det ska alltså räcka med att göra det en eller ett par ggr under sommaren  ?
lisselbo
10-05-2005, 21:34
Dom sabla liljebaggarna ha käkat på min Kejsakrona så att den hade gått av. Jag som var så himla lycklig att den hade börjat blomma.
kristerh
11-05-2005, 17:53
Nu har jag oxså köpt "rätt" myrmedel, nu skall här pudras... krister
Jag hoppas det fungerar! Det har det hos oss. Jag har bara stött ut en gång när några av liljorna började titta upp i våras. Nu drygt en månad senare och efter flera regn syns inte myrmedlet och där har inte varit en enda liljebagge, det verkar ligga kvar i jorden ett tag. Men det är nog dax att sprida ut igen.
Madonnaliljan är 15 cm, kungsliljan bara 5 och har inte fått någon dos än, får strö ikväll! Kungsängsliljorna, kejsarkronorna och krolliljorna har fått vara ifred hela tiden.
Skriv gärna och berätta hur det går!
kristerh
12-05-2005, 12:40
Jag återkommer. krister
mamamaggan
13-05-2005, 20:42
Tänkte bara rapportera att efter 3 dagar har det inte setts till en enda liljebagge. Törs inte säga något mer än men man kan ju i a f hoppas att det hjälper även i fortsättningen.
kristerh
14-05-2005, 09:31
Jag har inte heller sett nån  nu är det några dagar sedan jag pudrade. krister
det låter som om det fungerar hos er med!
mamamaggan
21-05-2005, 19:00
Ny rapport . Det verkar funka bra med myrmedlet. Visserligen har jag hittat 4-5 stycken baggar men om man betänker att jag har c:a 50-75 liljor så är det en " baggis"  .Efter att jag pudrat på lite mer på de som hade baggar så har jag nu helt "baggfritt"  .
Ett annat käckt sätt, om man inte vill använda nåt gift, är ju att smyga sej fram & klämma ihjäl dem! vackra men äckliga kryp! Men visst är det konstigt att de alltid sitter 2 & 2. jag tycker att det verkar som om de även är förtjusta i "nakna jungfrun" (förutom varandra då...)
mamamaggan
21-05-2005, 20:38
Har försökt med "klämmetoden" men det funkar inte för mig. Var aaaaaaaalldeles för många baggar. Visst sitter de oftast två och två. Undrar vad de har för sig  ?
mamamaggan
29-05-2005, 00:40
Tänkte komma med ännu en rapport. På de här 18 dagarna sedan jag pudrade med myrmedlet så har jag totalt hittat kanske 10 baggar på mina 50 - 75 liljor. De som har haft mest av baggarna är krolliljorna men nu är de också baggfria. Så kontentan blir att myrmedlet verkar var effektivt. Tack Xelma för ett jättebra tips  !
Jag har själv bara hittat en liljebagge på krolliljan i år och en på kejsarkronan. Jag ska pudra för 3:e gången i år ikväll.
kristerh
09-06-2005, 13:04
Nu har det gått ca 1 månad sedan jag började med myrmedlet och jag har inte sett till en enda bagge. Ändå har jag inte förnyat efter regn. krister
CITAT (kristerh @ 09-06-2005, 14:04) Nu har det gått ca 1 månad sedan jag började med myrmedlet och jag har inte sett till en enda bagge. Ändå har jag inte förnyat efter regn. krister samma här. inga baggar så långt ögat når
mamamaggan
09-06-2005, 18:58
Samma rapport från mig som för de föregående två : baggfritt!!!
Har inte haft liljor tidigare, men köpte på mässan 25 st. Planetera 6 st i helgen, det tog 2 dagar sen hittade jag 2 st liljebaggar.(aldrig sett dem förut i trädgåden) Tändvätska i en glasburk och förpassade dem dit. Snabb död. Får skaffa pulvret ni skriver om och pudra på. Går dem på kungsängsliljorna? Hmm..... På en dag "försvann" alla blombladen, bara stammen kvar, kan det ha varit baggarna? Eller vissnar de ned så snabbt?
Storåtjejen
12-06-2005, 09:30
Hittade de första baggarna igår så nu blir det att köpa "rätt" myrmedel för jag hade väldigt svårt för att ta bort o klämmma. Ville helst bara kasta bort dem, men då antar jag att de kommer tillbaka /Storåtjejen
lena:-)
14-06-2005, 21:09
Jaha , nu har man även blirvit med liljebaggar.., tack för lärorik tråd, kollar in myrgiftsförrådet omdelebums. Hur är det med liljebaggsangrepp nu när kejsarkronan är utblommad? Har även någon enstaka kungsängslilja som är utblommad.
Jag skulle inte bry mig så mycket om de blir ätna när de håller på att vissna ner. Jag låter mina kejsarkronor vara nu. Efter dem går de bara på liljor vad jag vet så de får du hålla koll på.
Kungsängsliljorna i kruka låter de vara hos mig, så de behöver jag inte pudra. Baggarna kan flyga, så det är nog mest tur, men de har fått vara i fred i tre år.
hm..övervintrar inte ägg och larver vid rötterna? jag pudrar mina fortfarande, om det regnar mest för säkerhets skull, så dom inte ska gå över till dom andra liljorna men ännu är det baggefritt här
Jag tycker de dyker upp ändå, även om de inte övervintrat vid just mina växter. Så hörnan med kejsarkronor låter jag nu vara, jag kollar dem ibland och har hittills ändå bara sett 1 bagge.
Men det är bara de växter som vissnar ner jag låter vara.
Helen B
16-06-2005, 20:55
Hej, läser med stort intresse om era "döda- liljebaggar-metoder". Är för kräsmagad att klämma ihjäl dem  (inte för att jag tycker synd om dem). Hur som helst...Jag har planterat massor av liljor och då strödde jag Baython runt dem på jorden. Sedan myllade jag ner medlet pga av att jag är lite rädd om Kajsakatt(och alla kattkompisar) kliver i giftet. Nu till frågan: Funkar det även om jag myllar ner? Ska det även strös på själva liljan? Är det giftigt för djur? Ha det så bra i sommarvärmen!!
Ewa smålänska höglandet
17-06-2005, 08:05
CITAT (pejori @ 10-06-2005, 09:43) japp...dom tar kungsängsliljorna också. pudra på med myrmedel  :rolleyes: :rolleyes:  det syns bara en på bilden /Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|