Full version: Dahlia
barb
Har för mig att jag någonstans läst om en person som hade dahliaknölar kvar i jorden över vintern, och dom kom sedan tillbaka och blommade. Visserligen hade blommorna inte riktigt samma utseende som från början, men det blev dock blommor. Kan jag ha drömt, eller är det någon som hört något liknande? Kanske det skulle gå för sig i zon 1-2 i så fall?

barb i zon 3
pejori
japp...i zon ett har jag sett dom övervintra...och nära väggar i söderläge i zon två wub.gif
Anders zon 1
Jag hade en dalia som klarade åtminstone två vintrar i en rabatt (sedan flyttade jag därifrån så jag vet inte hur det gick efter det). Den var nog inte så fin som den skulle ha varit om jag tagit upp knölen inför vintern men den blommade i alla fall. Kan tillägga att det var en skyddad rabatt mot en husvägg i zon 1 i Lund. Tror dock inte att det är något att rekommendera ens i de varmaste delarna av zon 1, fast det kan ju vara ett intressant experiment!

Anders
Kajsa
Grannen glömde ett år sina dahlior, och på våren kom dom upp
och i zon 4. Vi vart snopna.
barb
CITAT (Kajsa @ 02-05-2005, 10:29)
Grannen glömde ett år sina dahlior, och på våren kom dom upp
och i zon 4. Vi vart snopna.

Så roligt. Jag tror jag ska pröva att sätta ett par knölar i år, så får jag se hur det blir nästa sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon