Full version: Ett par smårecept
AndreasBlomquist
Tänkte dela med mig av 2 recept som vi ofta kör med hemma hos oss på helgerna då det ska vara lite extra festligt.

Recept nummer 1

Den första är väldigt enkel. Man skalar och tärnar upp 3 äpplen, 3 päron, 2 banan. Delar på en massa Physsalis och sen så filéar man 2 apelsiner så att det inte är något skinn kvar på klyftorna. Allt lägger man ihop i en glasskål.

Innan man börjar med skalning och tärning av frukten så har man tagit en vaniljstång och delat på den samt skrapat ut kärnorna i och lagt både kärnor och vaniljstång i en kastrull, tillsammans med 2,5 deciliter vatten och 1 deciliter socker. Detta får under tiden man skalar och tärnar frukterna koka ner så att det får en sirapsliknande konsistens.

När den sedan är färdig så tar man bort vaniljstången från sirapen och sedan ska man ta sirapen direkt från plattan och hälla på frukterna och röra om.

Till detta serveras vaniljglass men ska väl tillägga att det blir otroligt gott även utan glassen!

Recept nummer 2

Sätt ugnen på 250 grader.

Börja med att finriva cirka 150 gram vit blockchoklad.

Dela sedan dina favoritfrukter i stora bitar och blanda samman dessa i en ugnsfast form. Helst ska det inte vara vattniga frukter som apelsin utan mer fasta som äpple, päron, banan och jordgubbar. Vi brukar ha dessa 4 sorters frukt när vi gör denna rätten. När man lagt frukterna man vill ha i formen så sprider man ut all finriven vit choklad ovanpå. Sedan in i ugnen där den få stå tills chokladen börjar få en fin ljusbrun färg. Det är viktigt att den inte får stå för länge inne i ugnen så frukterna blir alldeles för mosiga och börjar "blöda", dvs rinna...

Servera direkt tillsammans med vaniljglass!

Om ni provar någon av dessa recept så dela gärna med er här om vad ni tyckte!

// Andreas
Chrihanna
Jag brukar göra den i ugnen fast med lite andra frukter: Kiwi, jordgubbar och banan är favoriten. Det blir verklgien supersmarrigt.

Har inte provat ditt förslag ännu med äpplen och päron, så det lär jag ju prova!
AndreasBlomquist
Hej!

Jag provade ugnsreceptet med dina ingredienser och det var kanon. Supersaftigt och gott. Fick dock passa den lite mer så att inte kiwin blir för rinnig..

Hoppas recept nummer 1 smakar gott när du gör den!
JonasQ
Brukar göra en variant på detdär oxå, tar antingen skivad blandad frukt eller stor halva frukter (annanas, papaya osv). Bakar av dem i ugnen en stund med honung på, tar ut dem och sätter glass ovanpå och ovanpå glassen vispad äggvita med lite socker. In i ugnen snabbt på 300 grader så att marängen får lite färg och glassen inte hinner smälta för mycket.
netaave
Blir ju sugen ju!!!! tongue.gif
ejjan
Testade den varma fruktsalladen igår. Det var mums biggrin.gif . Hade riven vit Toblerone på. Nån som minns varför de inte får sälja den i Sverige längre?? Den finns ju bara på Tax-free sad.gif .

Hade jordgubbar i, första för i år (från Italien) smile.gif
Anna G
Här i Malmö har jag sett vit Toblerone i butikerna runt Möllevångstorget och på en hel del andra ställen som säljer importerad mat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon