Wera
Vi har kört med en "moss-rivare", för att det skall bli lättare att räfsa gräsmattan nu på våren. Undrar om man kan lägga det man räfsar ihop direkt på rabatterna, som gödsel typ?
Wera
rabatt menade jag förstås!
Sommartorparn
Bara om du vill att det ska växa fullt med mossa i rabatten.

Mossan sprider sig via sporer som finns i minsta lilla mossbit som skvätter runt när du kör mossrivaren. Viktigt att samla upp allt. Det är tveksamt om det ens är lämpligt att kompostera mossan eftersom sporerna inte dör så lätt. i soptunnan med den.
gammelnalle
Mossa mossa på er alla små människobarn... (fritt efter Nicke Lilltroll)

Sök där du står heter det ju ... tror jag...

här kan du hitta lite om mossa (tycker mig känna igen länken....)

dock kan jag inte hitta något om att den inte skulle kunna komposteras på ett bra sätt... (men kanske sommartorparn har rätt......)
Ingrid på Västkusten
Nej - det rafset vill Du helst slippa!

Jag ahr kört min i hushållskomposten med lite dynga och fruktrens :-) det måste till fukt och sådant som ksall brytas ner duktigt för att det skall 'ta' på mossan!
Wera
Tack för svaren! Inte så mycket mossa i gräsmattan, Körde med moss-rivaren för att lufta ytan i gräsmattan och komma undan lätt i räfsandet. Men det blir väl till att köra iväg "räfset" till sommarstugan och sättta det på sommar-komposten där... Ser vad som händer om komposteringen lyckas eller ej...
Grönblomman
Jag hade lagt i lite mossa i komposten, som tur var på ytan, det åkte ut på en gång nu!! tongue.gif

Mossrivaren fungerar sannerligen Utmärkt! De mesta av mossan vi hade har försvunnit har rivits bort, och det är mest kal jord som strax skall sås med gräsfrön smile.gif
Lajo
Mossa sprider sig även lätt med de gröna delarna (inte bara sporer) och det är därför man snabbt uppförökar mossa i rabatten om man lägger tex "gräsklipp" med mossa i, som marktäckare. Självklart går det bra att lägga mossa i komposten om det är en varmkompost.
/Lasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon