Monica K
02-05-2005, 08:57
Hej
Det står en gammal funkia i vår trädgård, vilken sort vet jag inte. Den har ganska stora gröna blad och får en rosa blomställning på våren/försommaren. Den vissnar inte ned helt under vintern utan nu när våren kommer finns det kvar gamla stora blad på den. Jag har nu tagit bort en del av dem eftersom sniglar kalasat på dem.
När man kommer nära funkian ser man att stora delar av stammen (eller om det är rötter?) ligger ovan mark. De gröna bladen kommer alltså inte direkt ur jorden utan kommer från en ganska kraftig stam/rot som i sin tur ligger längs med marken. Det hela är inte så snyggt
Till saken hör att rabatten nog inte blivit gödslad på minst tre år samt att funkiorna stått ganska mörkt och nog fått sträva efter solljus.
Kan jag skära av stammen vid marknivå och det skjuter nya blad? Eller är det en rot som ska täckas över med ny jord? Eller ska jag gräva upp plantan och dela den? Eller ska jag slänga alltihop och köpa nytt?
Funkior trivs i skuggia lägen så du ska nog inte plantera om den i soligt läge. Ta upp den och dela den och plantera den som du tycker passar. Jag har varit hårdhänt med mina funkior och delat och planterat om dem och de kommer snällt upp igen år efter år.
/Lasse
Kan det inte vara en Bergenia du har,
det låter så. / Björn
kerstin z5-6
02-05-2005, 21:24
Plantan behöver delas -övertygad om att du får 4 nya, minst, av den klumpen -gräv opp -o dra isär försiktigt så du får rötter med till alla -plantera på nya platser o en tillbaka på gamla stället om du vill det
Passa på attt jordförbättra
lycka till
Monica K
03-05-2005, 06:52
Tack för svaren! Jovisst är det en bergenia, Björn. Det ser jag ju nu när jag tittat på bilder på hur den ser ut. Jag lär mig mer och mer om min trädgård för varje dag. Det är jättekul!
Jag antar att jag kan dela även den som ni andra föreslog även om det nu inte är en funkia. Däremot trivs ju bergenian i sol-halvskugga till skillnad från funkian, så jag får nog välja ett nytt planteringsställe.
Monica K
03-05-2005, 06:55
Jag glömde...
Vad gör jag med de långa "stammarna" som nu ligger ovan mark och är nästan bladlösa? Bladen sitter företrädelsevis längst ut på dessa "stammar". Kan jag korta ned dem vid omplantering för att på så sätt få nya blad eller dör den då? Någon som vet?
pröva med att plantera om bitarna, jag gjorde så med några totalt halvskrumpna exemplar och de fixar skivan...angående funkia, en del trivs faktiskt i sol, tom kräver sol, speciellt de bråkbladiga med gult i, åtminstone enligt vissa trädgårdstidningar. humusrik jord ska tydligen vara viktigt.
känn efter, pröva på, trivs de inte så är det ju bara att flytta efter en säsong eller två. man ser ändå ganska tydligt på en växt om den trivs eller inte. huvudregeln verkar vara att vattensjuk mark dödar det mesta under vintertiden, så aktar man sig för den varianten ska det finnas möjligheter att flytta och plantera om när och väl så dags./nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.