Full version: Avhärdning
Maggan H
Mina sådder/plantor får dels sol på sig genom glaset i växthuset och är dels skuggade med vit fiberduk en del av dagen. Kan de klara att bli utflyttade på friland utan någon mer avhärdning? Om inte, om det är mulet väder, klarar de sig då? Denna veckan är nämligen lovad till regn och molnighet...Och det behövs regn, här är jättetorrt! Skåne, vid blekingska gränsen.
kerstin z5-6
jag brukar skippa fläkten den sista veckan innan -ha dörrar o luckor öppna /dygnet runt-ingen fiberduksskydd osv
jag bär sen ut alla backar ..låter dem stå i sina krukor ett par dar o kollar vädret -här handlar det mest om -frostnätter ..om de är över
Sen planterar jag rubbet redan i slutet maj de första -så du borde kunde göra detsamma i skåne -fast kanske ännu tidigare :9
Maggan H
Om du gör så, klarar de solen då utan att brännas?
kerstin z5-6
ja men tänk på att ettåringar -klarar ingen frost alls -tyvärr måste man då börja om .. det är ju kört liksom -perenner är en annan femma
Jag tror inte frostrisken är över nånstans före 6 juni , men jag kan ha fel
Fiberduk -har du bubbelplast eller nakna glas .? Börja avhärdningen med att inte sätta på duken längre , passar ju fint denna molniga vecka
Maggan H
Igår var det sommar, idag är det kylig vår igen, så man får nog lugna sig med utplantering, får omskola några igen i stället. Du ser själv hur de trängs...Mest snabbväxande jag varit med om är Guldgrävarblomman, grodde på 2 dar och har fortsatt i samma takt. Jag sådde 19 februari....Ska ta ner duken i dag i alla fall, avhärdning kan man ju göra. Ju längre tid desto bättre?
kerstin z5-6
ja du kan väl pröva nån timme -i alla fall -fast det är bra om den första dagen är mulen smile.gif
Dzad
Hmm.. kan man börja ha ettåringar ute på dagen snart i zon 5?
kerstin z5-6
Kanske om det är varmt men varför ? Du kan ju ändå inte sätta ut dem före 6 juni ? Blir ett himla spring bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon