Full version: Grönt tak
niolinda
Jag vill odla på taket till vår uteplats och har sökt fakta kring hur man gör. Det finns tydligen en förening som heter "Gröna Tak" men jag hittar den inte på internet. Är det någon som har information om den eller som har tips och råd om hur man går till väga?

Tacksam för alla svar!!
Pfaffan
Jag tror att det är det här du söker:

http://www.greenroof.se/

Längst ner i broschyren berättar man om Gröna tak föreningen, och som kontaktväg till föreningen lämnar man adress och telefonnr till Augustenborgs Botaniska Takträdgård.

/Pfaffan
niolinda
Tack!

Det låter som något användbart!!
Malin Turinna
Kontakta http://www.vegtech.se/

Om ditt tak inte är väldigt sluttande och inte alltför utsatt för vind och sol (altså stekande) så kan du själv anlägga taket. Jag har förut skrivit i en tråd här i forumet, sök: "Lera att blanda i sandjord" Du kan själv plocka sedumarter och strö på jorden, se bara till att hålla fuktigt tills de rotar sig (Fiberduk funkar inte).
Jag har själv anlagt ett tak, men måsta göra om det på takets framsida för att det just är för lutande och torrt. Har därför inhandlat Golpla plattor (se länken jag gav) och ska blanda lera å mull i jorden. Vicket jobb! Har man inte jobb nog så det räcker i trädgården utan man måste ge sig upp på taket å odla...?

Hälsar Malin
niolinda
Tack Malin!

Där fanns ju hur mycket som helst att läsa!! Kul att se hur ni andra gjort och perfekt att få ta del av andras misstag innan man behöver göra dem själv ;-).... Visst är man väl lite knäpp som inte håller tillgodo med markplanet utan måste ge sig upp på höjden också, men jag tycker inte det är så charmigt med TP20-plåt på taket......

På med handskarna, helgen är räddad!
//Niolinda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon