Efter att (första besöket i Helsingfors) besökt Saluhallarna, Domkyrkan, försökt att komma in på Universitetsbiblioteket (som SKULLE vara öppet enl turistbyrån samt på dörrskylten.... men även Studenterna over there firar ju Valborg..) samt div okulära besikningar av arkitekturen..frös jag rejält.
Hela sta'n var fylld med ballonger.... och GLADA (inte onyktra) människor som firade Valborg eller 1:a Maj eller vad det nu var....
Studenterna var iklädda overaller, olika färger för olika "nationer"... mycket festligt...
MEN som sagt... gråkallt... så vad gör man?? Jo man tar sin tillflykt till BOTANISKA TRÄDGÅRDENS växthus.... med tropikavdelningar.
Ni som "känner " mig vet ju att växter/blommor som inte är ätbara, inte intresserar mig... så det var väl ett litet "vågat försök" från min sida...
MEN jag bidde imponerad av det. Massor av "roliga" växter specilellt i avdelningen för vattenväxter.
Kan rekomenderas om du har en timma över i Helsingfors. OM du åker dit något senare kommer även uteavdelningen att vara full med växter... och då behöver du mer tid...
För den tekniskt belysningsintresserade... (hej Claes!!

(Visst hade jag kunnat gå in i varuhusen , tex Stockmans, för att bli varm... men SÅ förstörd är jag inte ännu....)
PS ett par rundturer med Buss och Spårvagn hanns även med...
PPS Jag blev oerhört positivt överraskad över att bli tillönskad en trevlig 1:a Maj av spårvagnspassagerarna... kan inte minnas att jag blivit det NÅGON gång i Sverige...
OOOOPS ser nu att titeln bidde helt fel.... det skall ju vara HELSINGFORS...
attans...