gammelnalle
Vet inte hur vädret var här i Svedala men i Helsingfors var det kallt och grått, dock inget regn.
Efter att (första besöket i Helsingfors) besökt Saluhallarna, Domkyrkan, försökt att komma in på Universitetsbiblioteket (som SKULLE vara öppet enl turistbyrån samt på dörrskylten.... men även Studenterna over there firar ju Valborg..) samt div okulära besikningar av arkitekturen..frös jag rejält.

Hela sta'n var fylld med ballonger.... och GLADA (inte onyktra) människor som firade Valborg eller 1:a Maj eller vad det nu var....
Studenterna var iklädda overaller, olika färger för olika "nationer"... mycket festligt...

MEN som sagt... gråkallt... så vad gör man?? Jo man tar sin tillflykt till BOTANISKA TRÄDGÅRDENS växthus.... med tropikavdelningar.

Ni som "känner " mig vet ju att växter/blommor som inte är ätbara, inte intresserar mig... så det var väl ett litet "vågat försök" från min sida...

MEN jag bidde imponerad av det. Massor av "roliga" växter specilellt i avdelningen för vattenväxter.

Kan rekomenderas om du har en timma över i Helsingfors. OM du åker dit något senare kommer även uteavdelningen att vara full med växter... och då behöver du mer tid...

För den tekniskt belysningsintresserade... (hej Claes!! smile.gif ) kan jag meddela att de flesta växtbelysningar var tidsstyrda SON-T 400W HQL

biggrin.gif

(Visst hade jag kunnat gå in i varuhusen , tex Stockmans, för att bli varm... men SÅ förstörd är jag inte ännu....)

PS ett par rundturer med Buss och Spårvagn hanns även med...
PPS Jag blev oerhört positivt överraskad över att bli tillönskad en trevlig 1:a Maj av spårvagnspassagerarna... kan inte minnas att jag blivit det NÅGON gång i Sverige...

OOOOPS ser nu att titeln bidde helt fel.... det skall ju vara HELSINGFORS...

attans... wacko.gif unsure.gif sad.gif mad.gif skäms ... inte så lite heller...)
Maria i Helsingborg
Var var du nu igen? tongue.gif rolleyes.gif
Dzad
Jahja.. Jag var till Helsingfors förra veckans söndag och vandrade förkyld och inpackad i kläder så jag såg ut som en hemlös.
Tråkigt att vädret inte var som det skulle, man annars är det väl inte så farligt här i Finland som man kan tro...? smile.gif
Domkyrkan är väl ändå alltid ganska ståtlig.

De där overallerna, halarna, som studenterna har representerar olika skolor, ja. T.ex. har här i staden handelshögskolestuderande vita halare medan samhällsvetare har blåa. Fint va? smile.gif
Ewa L
Som sagt: Var du i Helsingborg eller Helsingfors?

På minner om när min bästa kompis (en tvättäkta bimbo, "and damn proud of it") och jag var i Mariefred. Hon skulle prompt skicka vykort till en annan av våra kompisar och skrev:

"Vi har det bra här i Mariehamn..." Du är inte vettig sade jag. Då strök hon snabbt över och skrev Mariestad. biggrin.gif laugh.gif
gammelnalle
det går ju inte ändra i rubriken..... wub.gif wub.gif wub.gif

men om jag minns rätt var det finska man pratade.... så det KANSKE utesluter Helsingör och Helsingborg.... där PRATAR man ju inte... det är ju bara "läten"..... laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

( till mitt försvar vill jag bara nämna att resan fick jag av min dotter som BOR i Helsingborg.... )

smile.gif smile.gif smile.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
där PRATAR man ju inte... det är ju bara "läten".....

Du skrev i alla fall inte att vi BRÄKER!
Tack tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon