Jag har alltid odlat squash med rejält avstånd som det står på påsen. Men förra året såg jag någon som hade satt fullt med plantor väldigt tätt. kan det kanske vara vettigt för att få små frukter som man ju vill ha. Vad tror ni?
mrsgreen
02-05-2005, 12:34
Förut satte jag mina lite i sicksack med ca 50cm mellan.
Nuförtiden odlar jag 2 st i en plantjordpåse, en i varje ända, jag gör ett långt kryss på ovansidan och viker upp flikarna när jag vattnar.
Innan jag gör krysset på uppsidan sticker jag lite hål på påsens bottensida för att överskottsvatten ska kunna sjunka undan.
Ingrid på Västkusten
02-05-2005, 14:35
Det beror helt på - vattentillgången! Man kan sätta i ett ganska så litet kärl bara man passar med vatten och gödning. Visserligen blir det itne så galant stora skördar som med stora avstånd men det gör kanske ingenting?
Jag sätter 1 per 50 cm cirka - lite beroende på sort.
Vintersquash är inte fullt så glad att odlas så alltid men återigen det beror på så mkt annat. Storleken och mängden frukt är inte alltid ett 'kvalitetstecken' .
netaave
02-05-2005, 17:34
Jag sätter 2-3 plantor i komposten med nån meter emellan, då håller dom komposten lite fuktig. Sen bestämmer man ju själv hur stora man vill skörda dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.