Full version: semesterpanik!
silas
helt plötsligt kom jag ihåg att jag ska åka på semester. jag har varit lite tankspridd på senaste tiden, och hade lyckats glömma bort det.... wub.gif nåväl, jag åker imorgon, och har en massa små krukor med halvstora frösådder i. jag ska bara vara borta en vecka, men eftersom krukorna är rätt små så är jag rädd att dom torkar under den tiden. tänkte sätta ner dom i badkaret och försöka fixa nån slags självbevattning. är det någon som har erfarenhet och/eller koll på sådant här? har för mig att jag läst någonstans att man kan dra bomullsnören från en hink med vatten, och kunnafå det hyfsat självbevattnande på det viset. någon som vet hur man gör? sad.gif
KURT
I detta fall är det nog enklare om det når att bygga något enkelt tält för att förhindra avdunstning istället. Man kan göra det av byggplast, eller t o m vita soppåsar.
silas
hum hum hum... man skulle kunna typ sätta allihop i en stor sopsäck, menar du? räcker det om man gör lite hål i säcken då, så att dom inte kvävs, menar jag?
curman
Hej
Jag åkte 1 vecka till Mallis förr-förra sommaren. Alla växter fick bo i duschkabinen. De fick en rejäl genomblötning, sen stängde jag in dem. Det funkade utmärkt! Jag glömde dock att ta hand om vindruvan så den dog... sad.gif Det kanske går lika bra med att ha dem i badkaret med vatten? Lycka till!
silas
men skulle man kunna fylla badkaret med ett lager vatten, typ en halv decimeter kanske, och stäla ner krukorna där bara? drunknar dom inte då, trot ni?
boelzon4
En variant:
ställ dem på handdukar på diskbänken, se till så handdukarna överlappar varann och låt en hänga ner en bra bit i hon som du fyller med vatten.
Då kan de suga upp lagom med vatten.
Kana
CITAT (boelzon4 @ 02-05-2005, 13:24)
En variant:
ställ dem på handdukar på diskbänken, se till så handdukarna överlappar varann och låt en hänga ner en bra bit i hon som du fyller med vatten.
Då kan de suga upp lagom med vatten.

Precis så brukar jag göra och det funkar jättebra! Blöt ner handdukarna ordentligt när du lagt ut dem på diskbänken bara så ska du se att de överlever finfint!

K.
silas
vad smart! så ska jag göra. tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon