Full version: Vad kan man odla?
Elin80
Hej!

Jag sitter här och funderar på vad man kan odla för grönsaker, bär och frukter i sin trädgård/växthus. Det jag har kommit på hittills är följande:

Sallad, tomat, gurka, majs, paprika, rödbetor, kiwi, melon, vindruvor, lök, purjolök, potatis, kål, broccoli, rädisor, morötter, sparris, persika, smulton, jordgubbar, hallon, blåbär, vinbär, krusbär, körsbär, plommon, äpple, päron.

Vad finns det mer för gott?

/Elin (som bara lever i trädgårdsfantasin i väntan på en riktig trädgård)
Nanna
En liten kryddträdgård kanske med oregano, timjan, osv. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Asiatiska grönaker b la rättika är god i wok, alla bladgörnsakerna piffar upp den tristaste sallad, sparris är inte tokigt, kryddor - varör int eköpa Handbok för Köksträdgården av Lena Israelsson, och gotta Dig ordentligt!
Och läsa på ;-) och längta till dagen 'D'!
Så gör jag varje vinter......
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold, squash, jordärtskockor, Good king Henry, Slingerspenat, physalis, kryddkrasse, vitlök, aubergine, bönor

Här hittas lite bilder från mitt album:

Kryddkrasse Stamm 10

Good King Henry

Aubergine Vista

Mangold Bright Yellow

Sommarsquash Ambassador

vitlök

vaxböna
Susanna
Bönor, bönor och bönor!

Finns jättemånga goda! Bondbönor, rosenbönor, brytbönor, purpurbönor etc.

Annars tycker jag du har tänkt på det mesta! Ahh, pumpa och vintersquash är också gott!
Cinafina
Palsternacka!
Sockerärtor!
Salladslök!
AndreasBlomquist
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-05-2005, 16:56)
kryddkrasse

Här hittas lite bilder från mitt album:

Kryddkrasse Stamm 10

Hej Åsa,

Jag tyckte Kryddkrasse lät väldigt intressant. Jag har sett flera bilder av det i diverse album på Odla.nu men var hittar jag frön? Har för mig att jag läst någonstans att smörgåskrasse och kryddkrasse är samma sak men det skiljer ju väldigt i storlek, åtminstone ser inte min smörgåskrasse som jag odlar på bommull ut som din kryddkrasse! sleep.gif

Jag har sökt på www.froer.nu och ett par andra sajter men inte hittat kryddkrasse, bara massa andra sorters krasse! wink.gif

Hur är smaken?
Åsa, mälardalen zon 2
Kryddkrasse är samma som smörgåskrasse. Jag köper fröerna hos Runåbergs fröer de har sorten Stamm 10 (som var på bilden som är en storbladig variant), i år har jag även köpt sorten Wrinkled crinkled cress som låter intressant. Krassen växer väldigt snabbt och man kan börja så så snart jorden reder sig. Man bör så i omgångar för efter ett tag går de upp i blom.

Smaken är som smörgåskrasse.
noora
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-05-2005, 08:16)
Kryddkrasse är samma som smörgåskrasse. Jag köper fröerna hos Runåbergs fröer de har sorten Stamm 10 (som var på bilden som är en storbladig variant), i år har jag även köpt sorten Wrinkled crinkled cress som låter intressant. Krassen växer väldigt snabbt och man kan börja så så snart jorden reder sig. Man bör så i omgångar för efter ett tag går de upp i blom.

Smaken är som smörgåskrasse.

Det var väldigt annorlunda blad på krassen på bilden än vad jag fick på smörgåskrassen när jag lät den växa upp i en kruka...

Att odla den innomhus i kruka var för övrigt ingen hit. Blommorna lockade till sig hundratals små bananflugor wacko.gif
Tesa
Ååååh...smörgåskrassen fröställningar sen blir som pärlband... wub.gif wub.gif så fint i buketter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon