nypan
...jag har kommit ver bde hst- och koskit, hur pass vlbrunnet det r vet jag inte, men ingendera luktar srskilt mkt.

nu till frgan: har fr en vecka sedan grvt om en stor rabatt som en mestadels bestr av gammal mullrik jord jmte nytillskottet 50% koskit. hur lnge ska man vnta med att plantera nya vxter i denna blandning? nu vet jag inte hur frskt det som jag ftt tag p r, det bestr av kockor blandat med str eller halm eller vad det nu kan vara. Finns det en risk att rtterna brnns av blandningen?

hstskiten har jag tidigare i vras blandat in i en annan nyanlagd rabatt, som ligger under tcket tills vidare, utgngspunkten r en 1 1/2 gammal lvkompost, dr r konsistensen smuligare - r det bara att plantera i?

tacksam fr svar, gjorde en skning frst men hittar inte ngt som direkt passar in. mvh nypan som tnkt att plantera klematis, rosor, rabarber jmte trdpion.
tomba
Fr att vara p skra sidan kan du gra planteringsgropen lite strre n du behver och kl den (isolera) rtterna med en jord som du vet att inte brnner. Nya rtter som bildas sker sej inte till sdana stllen som "brnns" och du fr den tidsfrist som eventuellt behvs fr skiten att brinna klart.
Har testat detta med annat vxtval och det funkade bra. sleep.gif smile.gif
kerstin z5-6
jag tror det gr bra direkt smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon