Full version: Om illrar
Gossen Ruda
CITAT
Tänk att det alltid ska hetta till så väldigt när rovdjur diskuteras, inte bara de stora!  

Jag måste bara berätta att det finns iller i mina marker. I somras blev jag inbjuden till en granne som påstod sig ha ett illerbo med ungar vid en bäckravin alldeles invid huset. Flera tidiga mornar satt jag på en kulle en bra bit därifrån och spanade med kikare, men fick aldrig se illrarna och blev snart lite skeptisk till om det verkligen var sådana. I vintras försvann den ena efter den andra av min hyresvärds hönor, så hon satte ut en grävlingfälla vid hönshuset. En dag när jag kom hem hade hon fångat en stor illerhane med de typiska vita markeringarna i ansiktet. Naturligtvis förstår jag att hon vill ha sina höns i fred, men samtidigt skulle det vara synd om illrarna försvann helt. Det skulle vara kul att se en levande också!

Olle

Stämmer Olle, det finns iller här. Den har långsamt spridit sig norrut och finns nu ungefär upp till mälardalen. Ej att föväxla med flodiller, som jag gjorde tidigare, för den finns närmast i Baltikum. Ganska hårt trängd av minken.

Förra året hade jag närkontakt med en mård. Jag satt på bryggan när den kom hoppande utefter stranden och vände först på 4 meters avstånd.
pejori
spännande att få se djur i sin rätta miljö smile.gif smile.gif
håller på att jaga bäver själv wub.gif
har aldrig sett en bäver live smile.gif
men vildsvin och lodjur har jag sett, det var en mäktig tjänsla att se lodjur smile.gif
Lars-Olof Arvids
Mårddjuren är fascinerande djur som det skulle vara roligt att se lite oftare. Jag har sett mård vid fyra tillfällen - tre i Tiveden och ett i Svartedalen. Alla dessa har varit på ett fåtal meters håll, även om inget var särskilt långvarigt innan de försvann. Illrar har jag än så länge aldrig sett vilda levande, men hoppas mycket på att snart få göra det.

Jag minns en sen vårkväll med fullmåne för en del år sedan då jag gick hem över markerna i Ödsmål. Nere vid en bäck hörde jag att det prasslade i löven, så jag smög försiktigt närmare. Det visade sig vara två grävlingar, som långsamt rörde sig mot mig. Jag stod alldeles stilla och hade dem till slut två meter framför mig! Efter att ha gått och letat mat i gräset ett tag började de så småningom ana att något inte var som det skulle. De drog sig då undan i snåren, men någon flykt i panik var det inte tal om. Detta möte med "de tysta nätternas barn" är en av de finaste naturupplevelser jag har haft, trots många naturresor runtom i världen.

Olle
Heddas matte
har heller aldrig sett en bäver live... men skulle hemskt gärna vilja. Mink däremot har jag sett många.. för att inte tala om grävling.. blink.gif
och hermelin en gång! på vintern.. klassiskt vit med svart svanstipp.. wub.gif
farbror B

Tagit alla mina brorsbarn på bäversafari hemma och ingen av dem (4st) har undgått aatt se bävern=)

Han har skrämt mej många gånger, sena kvällar när jag metat..
Lars-Olof Arvids
Att se bäver bör inte vara alltför svårt om man vet var de håller till. Sitter man tyst och stilla vid stranden en sen kväll eller tidig morgon är chansen ganska stor att någon kommer simmande förbi. Som alltid vid djurobservationer bör man ha koll på vindriktningen och helst sitta lite dold bakom en buske. I Bohuslän har bävern ökat mycket i antal på senare år och finns nu ca en halvtimmes promenad hemifrån. Mina bästa bäverobservationer har jag dock gjort i Värmland och Tiveden, där jag också har lyckats fotografera dem.

Olle
zaaritha
Har---tack o lov---sett mård, mårdhund, mink, bäver, utter, iller, vessla,
räv, grävling, varg, o järv--i verkligheten, s a s.
Fascinerande! Vackra djur!
Alla ska få leva!!
yla
en bäver i närbild
jagser ofta bäver o brukar ta me folk som vill se den o vi lyckas alltid men man får vara tyst o smyga ett bra tag
mårdhund har jag sett på håll
mink tyvärr finns den ju i havsbandet här
Herr Melin har jag sett men de va ett tag sedan
vildsvin ser jag då o då men blir gladast om jag inte ser dom då jag är iskogen
jag sjunger därför rätt så mycket då jag går för dom finns här o jag vill inte komma för nära

ja oså grävlis o grävlisa som jag gillar skarpt vi möts då o då o de är aldrig några problem

de e härligt o sedom nära
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon