Eva i Skåne
Jag antar att några fler än jag prenumererar på Hemmets Veckotidning (fast jag skäms lite för det huh.gif )

I alla fall så hade dagens nummer en presentation av nya pelargoner.
Ni som är experter har säkert sett dem förut, men oj vilka skönheter en del av dem var rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

T ex Odensjö Manley wub.gif wub.gif

Eftersom fem av tio sorter heter "Odensjö............" så gissar jag att det är odlaren/ plantskolan eller vilka det nu är som fått fram sorterna.

När tror ni man kan hitta dessa till salu? Säkert inte detta året gissar jag, men jag ska lägga namnet på minnet. smile.gif

En annan pelargon som visas, men inte som nyhet, är hängpelargonen Ville de Dresden. Den föll mig också i smaken. laugh.gif
Är det nån som känner till något ställe, gärna i Skåne, som säljer denna?
carol
Kolla här
Odensjö Handelsträdgård
Eva i Skåne
Tack tack biggrin.gif wub.gif

Dit skulle jag kanske kunna göra en tur rolleyes.gif wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Wexthuset har 4st Odensjö pelargoner i sin butik på nätet.

http://www.xn--butiken-p-webben-lob.nu/def...pid=8&sp_text=8

rockdala har också ett antal odensjöpelargoner i sitt sortiment:

http://www.rockdala.com/
Kajsa
Köpte Odensjö Occarina förra våren av Rockdala, fick ingen blomma på hela sommaren, och växte inte mycket, men jag skyller på regnet. Den överlevde garaget i vinter och är nu i full gång, ska bli laxorange med prickar. Sorterna är förädlade av en svenska Monika Birgersson ( dyra, kostade då 60 kr)
Anki på Öland
Kanske du kan göra en tur till Holgerssons i Köpingebro där kan du nog hitta en och annan pelargon biggrin.gif
Anki
Eva i Skåne
Tack för alla förslag wub.gif wub.gif
Köpingebro är ju ännu bättre. Har ändå planer på en tur åt Sjöbo-hållet om någon vecka. Då passar det utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon