Full version: Min frösådd torkade
Boner
Jag har några palmfrön på gång. Det är några Washingtonia Filifera, väderkvarnspalm och kanariepalmfrön. Jag har haft dom i såjorden i över en månad.
För ett tag sen så märkte jag att det var lite vit mögel ovanpå jorden. Så jag tog bort plasten som jag hade över fröna så att jorden får lite luft och mögeln försvinner.
Nu när jag tog en titt om det behövdes vattna så var jorden snustorr ohmy.gif
Är det någon ide med att fortsätta vattna dom här fröna efter att dom har legat torrt i säkert över 24 timmar? Det vore tråkigt om dom aldrig kommer upp efter en sån här behandling...
andersen
Nä jag tror inte att dom har tagit någon skada, det är nog bara att prova en gång till.

Ps jag filar lite på palm frö när jag sår dom dom gror fortare så.
Boner
Joo jag har filat på dom också. Fyra av Washington palmerna har jag readan fått upp. Dom växer snabbt. Det är dom två andra som verkar väldigt långsamma. Vore tråkigt att vänta ett år och kämpa med att hålla jorden fuktig om det inte kommer nåt nu...
Grönblomman
Min jord har torkat ut mååånga gånger, och ALLT jag sått har kommit upp, inte om jag vet att det kan bero på ett mirakel, men.. jag tror inte det är någon fara! smile.gif
Dzad
Alltså... tar faktiskt frön skada av torka om de inte håller på att gro?
Gror de och det torkar så är det ju katastrof, men om de bara ligger där så väntar de väl bara på bra förhållanden...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon