Full version: MAGSJUKA
hera
Min dotter på 4 år fick magsjuka i natt ,jag tycker så synd om gosgumman.

Är det någon som har något knep eller vad brukar ni göra så att det lindrar eller så att de ska må lite bättre.

Jag brukar ge hon urvispad coca cola eller socker dricka,det säger ju dom att det ska vara bra
pejori
kräks hon?

annars ge henne the smile.gif smile.gif och blåbärspuré smile.gif smile.gif
har hon bara diarré så finns det stoppande medicin på apoteket.(imodium)
men det bästa är om skräpet får komma ut
hera
det har lugnat ner sig nu ,hon har inte kräkts sen nån timme men
det kan ju alltid komma till bakas
ejjan
Dextrosoltabletter (finns med goda smaker) ger lite energi
och så smakar det ju gott också.

Du ska ta och svälja 10 st hela vitpepparkorn, det ska vara bra så att man inte får magsjuka själv. (det används faktiskt inom äldrevården ibland) Jag tror att det funkar ifall man tror att det ska funka smile.gif

Min mage brukar orka äta blåbärssoppa, skorpor (obs utan fett, det orkar magen inte med) mos och fiskbullar funkar alltid.

Hoppas hon kryar på sig!
kristerh
Morotspuré är ju känt för att stoppa diarre.
krister
pejori
då är det the och blåbärssoppa som gäller laugh.gif laugh.gif
inget att äta så länge hon kräks....det retar bara upp magen ännumera...
bara flytande intag wub.gif wub.gif
andersen
bananer och te
netaave
vätska, spelar ingen roll vad, bara hon dricker, så små torkar ut fort.
Magdis
När min dotter var 2 år fick hon vinterkräksjukan och blev jättedålig. Hon gick ner 1 kg över en natt och var nästan inte kontaktbar. Det var jättesvårt att få henne att dricka nåt men jag upptäckte att det gick bra med isglass. Då får man ju i sig små slurkar lite i taget precis som de rekommenderar. Gurka är också bra.
Vi fick åka in en sväng på barnsjukhuset innan det var över men de gjorde ingenting. Doktorn sa att det var tack vare att jag ammade som hon klarade sig från dropp.
Kattgräs
En tesked avslagen (eller "av-kolsyrad") coca-cola i kvarten är ett sätt att slippa få upp allting på en gång. Sockret i colan behövs för vätskebalansen. Kallt vatten rekommenderas inte - det vänder i magen!

Sitta med och stryka på huvudet, hjälpa till att skölja munnen, pyssla om lite extra, brukar uppskattas av de små sjuklingarna. wub.gif

När kräkandet slutat efter något dygn, är det dags att försiktigt börja med fast föda. Skorpa utan något på, i små små tuggor. Blåbärssoppa. Kanske te, men gör det svagt.

Krya på er! wub.gif wub.gif wub.gif
ifibi
Jag har hört att risavkok skall vara bra...
netaave
Om små barn med magsjuka har svårt att få i sig vätska kan man föra in en medicinspruta i mungipan och ge dom några droppar i taget, sån spruta man får till flytande barnmediciner. Sväljer inte barnet ska man bums till sjukhus.
mamamaggan
Stackars lilltjejen wub.gif .

När mina grabbar var små blev jag rekommenderad att ge dem sockerdricka med fruktsocker i . Det tar bort kolsyran och ger lite extra energi. Ge bara teskedsvis ( 2 -3 st ) en gång i kvarten ungefär . Det brukade funka bra för oss.

Hoppas hon kryar på sig wub.gif !
*solis*
Krama om henne jätte mycket ifrån Solis och säg att jag sänder henne massor av krya på energi wub.gif
hera
Tack så mycket till alla. wub.gif

Nu sover hon iallafall ,får hoppas att allt blir bättre tills imorgon. wub.gif
farbror B
Ingefära är en gammal huskur värd att minnas!
Knappast gott, men ingefäran gör magen trögare=lugnare.
Detta är bra när man själv behöver vara frisk, när familjen är sjuk, eller som
medel (i förväg ) mot åksjuka/sjösjuka.
Vi använde ingefära som det sistnämnda i många år, tills vi blev rekommenderade åksjuketabletter och provade det i stället.
Efter resan läste vi noggrannare på innehållet och såg att huvuddelen var :

INGEFÄRA!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon