Äntligen är våren här och med den så kom självklart kichkålen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja blir tokig!
Jag har hört de traditionella "kurerna" som tex att täcka den eller att helt enkelt rensa!!! Men jag har som sagt inget tålamod.
Frågan är därför. VAD F-N SKA JAG GÖRA?????
Fick 2 tips som jag kanske kan tro kan funka men vill först höra med er experter.
1 Salt Att strö salt och sedan vattna på detta otyg!!
2 Gräsfrön Strö gräs frön och sedan låta d växa för att klippa det långt ner ska kanske ta bort det.
3 Roundup Jo jag vet om era starka åsikter om det men jag är faktiskt beredd att gå så långt om jag inte får bukt med "skiten" rent ut sagt!
Jag ska tillägga att jag inte har något annat som växer där kichkålen är. Inget vågar väl
Snälla ni svara mej så snabbt ni bara vill eller orkar.
Kramizar på er
Gossen Ruda
02-05-2005, 17:19
Salt är nog det sämsta eftersom inget kan växa där på ett par år.
Nerklippning fungerar men det tag nog ett par år.
Roundup fungerar, ett par sprutningar brukar räcka.
Andra förespråkar handrensning, fungerar också även om det kanske tar ett eller två år. Om du har tid.
Så heter det Kirskål också.
Snabbverkande medel mot Kirskål finns inte,antingen tar i med hårdhanskarna och rensar,renar,rensar, eller sår gräs där och klipper med gräsklipparen.
Snabbmetod finns ej.
Jag kom på en sak till,lägg svart plast och sedan plattor på området med kirskålen och ställ en bänk eller krukor där,då har du en uteplats och blir av med elndet efter några säsonger.
Du Renathe... Först vill jag säja ; tack för ditt svar.
Undrar om det du skrev om att så gräs och klippa....d var en
utav d förslag jag fått.
Har du erfarenhet av att det försvinner om man sår gräs och sedan
klipper det eller har du hört att det funkar?
Kram
Sylvia. Vilken härlig sida du och din man har fixat till.
Fantastiska bilder och kreationer.
Tyvärr är det inget för mig eftersom jag vill har en gräsmatta å d e nu.
Som jag skrivit tidigare....tålamod är inte min bästa vän. i alla fall inte när det kommer till "bläääääkål".
Jag har sett på eländet nu i 2 sommrar å jag orkar inte se det en sommar till.
Dessutom så ska det tilläggas att det är inte lite kål jag har!!!!!!!!!
Jag kan få plats med 5 lekstugor på kålplatsen. å d e inte lite d.
Men tack ändå för jag fick bra tips till mina pallkragar som jag ska sätta ut i år.
Kram på er alla
Kerstin, Haninge
03-05-2005, 09:25
Jag har utrotat och håller Kirskålen på plats med hjälp av gräsklipparn. Kirschkålen klarar inte nerklippning särskilt bra, precis som brännässlor...
Men det tog nog 3 månader innan den var borta, rötterna måste ju svälta ihjäl.
Jag har grävt bort all kirskål, hade 20 kvm. Vi har sandjord så det är lätt att få med alla rötterna. (Släng dem ej i komposten och var noga med att få med allt) Där har bara kommit 10-15 plantor efter det och de var lätta att ta bort.
Däremot är de kvar på 5 kvm gräs utanför rabatten. Trots klippning försvinner det ej där, det enda är att det hindras att blomma. Nu börjar det sprida sig tillbaks in i rabatten igen från gräset. Därför tror jag inte att gräs är en optimal lösning. Jag tänker nu gräva bort gräset för att få bort kirskålen helt.
Om kirskålen växt in i andra plantor har jag tagit upp allt och rätt ut rötterna. Växer det i häckar och bland trädrötter kan du pensla roundup på kirskålen.
Om du tycker det är jobbigt att gräva så mycket försök få hjälp av någon till det.
Gossen Ruda
03-05-2005, 14:59
Jag har aldrig haft problem med att lägga kirskålsrötter i komposten.
Nä, de borde dö om där blir varmt, men jag har inte vågat chansa att jag har fått upp den rätta tempen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.