Full version: Plantera skott av pil
Magdis
Vi har kapat ner våra alltför höga pilbuskar och passade då på att ta skott som vi tänkte plantera. De sitter nu i vatten. Hur gör man när man planterar dem sen? Ska de ha fått rötter innan man sätter ner dem i jorden eller kan man sätta ner dem ändå? Måste man göra en stor planteringsgrop eller räcker det med att göra ett hål som man häller lite planteringsjord i och sen sticker ner skottet? Gödsel?
Hoppas nån vet.
kerstin z5-6
stick ner i jord o vattna -o vattna ofta -får den det finns inget så livskraftigt som pil laugh.gif
Magdis
Vad bra! Kan man göra det redan nu, fast det är kallt? Jag behöver alltså inte pjoska så mycket med dem förutom att vattna?
kerstin z5-6
Vill du så kan du rota dem i krukor inne .. men där brukar vara fullt nu smile.gif
jag skulle testa ute direkt om tjälen släppt -annars i en back jord eller liknande
Dzad
Har några pilkvistar inomhus vid ett sydfönster och i vatten som jag haft där några veckor. Några har nog börjat få rötter så det ska nog gå bra.
Sommartorparn
Inget är så lätt att lyckas med som pil.
Du kan underlätta rotningen antingen genom att låta dom stå i vatten. Eller att du karvar lite med kniv på dom "ögon" som kommer att vara under jord. Gödsla skulle jag inte göra vid planteringen utan först när de har fått riktiga rötter. Därmot har de nya rötterna det lättare om jorden i planteringsgropen är lucker. Vattna mycket hela sommaren!
Big Gardener
Det går oftast mycket bra att ta färska, raka pil-störar med en omkrets på 5-10 cm och 1,5-2,5 meter långa och plantera dessa direkt. Det går naturligtvis med mindre också så länge de är färska. Man bör göra precis som Sommartorparn skriver och "blenda" skotten, d.v.s. skära av den knoppar som ska komma under jord. Dessa utvecklar då rötter lättare och inte rotskott som annars skulle ske om de fått vara kvar.

Alla Salix-arter är känsliga för vattenkonkurrens vid etablering och därför måste man hålla jorden bar kring planteringsställena samt etableringsbevattna rikligt under första (och gärna andra, vid torrperioder) växtsäsongen.

Att gödsla direkt är inte lönt. Jordförbättra kan man eventuellt göra, men vattningen är och förblir viktigast.
Gossen Ruda
Kan man använda en pilbåge och skjuta ner pinnarna i marken? rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2005, 10:44)
Kan man använda en pilbåge och skjuta ner pinnarna i marken? rolleyes.gif

Hehe, det kanske man skulle roa sig med! Varför inte skjuta hejvilt omkring sig och se vilka grannar som får pilbuskar i trädgården i sommar!!
Dzad
CITAT
omkrets på 5-10 cm och 1,5-2,5 meter långa

Iik? Så där stora kan man väl inte ta av andra träslag?
Alltså, man planterar ju ett helt träd om det är så där stort. smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Dzad @ 03-05-2005, 21:11)
CITAT
omkrets på 5-10 cm och 1,5-2,5 meter långa

Det går med pil. rolleyes.gif

Om man hamlar en gammal pil vart 3-4 år så får man rejäla störar som går att plantera för att få nya pilträd. Dom jag planterade var nog 25 cm i omkrets längst ner och med ena änden nergrävd en halvmeter når jag precis toppen när jag sträcker mig på tå, så dom är nog högre än 2,5 meter. Alla tog sig och växte som sjutton första sommaren. Man får gå och knipsa av bladen som växer utefter hela stammen för att det ska bli en krona och ligga i med vattningen.
kerstin z5-6
Gär utmärkt -har ni prövat att fläta stammarna ?smile.gif
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2005, 22:06)
Gär utmärkt -har ni prövat att fläta stammarna ?smile.gif

Stammar av den dimensionen flätar man inte så lätt.... biggrin.gif
Big Gardener
CITAT (Dzad @ 03-05-2005, 21:11)

Just med pil (och med vissa popplar) går det bra. Tänk på att man ska köra ned stören en halvmeter i marken också!
stina
CITAT (Sommartorparn @ 03-05-2005, 22:03)
Om man hamlar en gammal pil vart 3-4 år så får man rejäla störar som går att plantera för att få nya pilträd.

Vad är hamla undrar en novis som funderar på att göra ett pilstaket mot min grannes fula uppfart unsure.gif
Big Gardener
Hamling är när man kontinuerligt och regelbundet beskär unga skott från ett träd, från det att trädet fortfarande är ungt.

Den gamla lövtäcktshamlingen var ett sätt för bönder att skaffa foder till sina djur. Löven från de långa skotten, oftast från pil och ask, torkades och användes som hö. Störarna kunde sedan bli bränsle eller användas för flätning.

Felaktigt tror många att hamling är när man kapar av grova och tjocka grenar från träd när dessa är uppvuxna och gamla, men detta ska benämnas som "Toppkapning" (Stympning).
Sommartorparn
CITAT (stina @ 04-05-2005, 08:57)
CITAT (Sommartorparn @ 03-05-2005, 22:03)
Om man hamlar en gammal pil vart 3-4 år så får man rejäla störar som går att plantera för att få nya pilträd.

Vad är hamla undrar en novis som funderar på att göra ett pilstaket mot min grannes fula uppfart unsure.gif

Alltså den pil som jag har hamlat har hamlats sedan den var liten. Ser ut så här: Tjock stamm som slutar i en knutig klump högst upp samt en massa raka grenar som spretar ut åt alla håll. Skånsk pilevall, typ.

Men så undrar jag om den pil som säljs till pilflätning av staket och annat är samma sort som den vanliga pilen. Flätningspilen verkar växa i helt raka spröt, medan grenarna på min pil förgrenar sig något. Går inte att hitta helt raka oförgrenade spröt som är så långa som en staketsektion. Nån som vet?
Dzad
Vi har ett antal, säkert 40 åriga pilträd på gården. Kan jag alltså redan nu ta större sticklingar, köra ner dem i marken en halvmeter (om de ens är så långa) och förvänta mig att de får rötter och växer redan i sommar?
Big Gardener
Om det är årsskott, ja. Blenda dem ordentligt på den halvmeter som ska ned i marken och vattna kontinuerligt, så ska det troligtvis gå.
Peter1223
Har satt små skott av pil, mellan 30-50 cm för någon månad sedan. 5-6 mm i diameter. I stort sett samtliga har senaste veckan satt gott om blad, så de har överlevt första prövningen. De sitter på ett redan på förhand rätt så fuktigt ställe med leraktig jord men har vattnat bra ovanpå detta. Min fråga är nu vilken tillväxt man kan förvänta sig resten av säsongen och nästa år? Någon gissning?
Huggorm
Blygsam tillväxt första året, och kanske lite mer andra året skulle jag gissa. De måste ju producera rötter också. Kanske 20-30cm nästa år? Det är bara en gissning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon