Magdis
Jag har köpt sockerärtor, morot, rädisa och sallad och tänkte göra ett litet köksland till min 4-åriga dotter. Salladen och morötterna tänkte jag förkultivera. Jag är total nybörjare så jag kan ingenting om sånt. Ska man använda såjord till grönsaker också? Salladsfröna är jättesmå, ska man sätta dem bara ett och ett? Det står på påsen att man ska ha ett avstånd på 40 cm men det kanske är meningen att man ska sätta en liten klunga med frön och så 40 cm till nästa klunga?

Hur djupt med jord behöver det vara för att odla dessa sorter? Jag funderade på att snickra ihop en enkel träram och häfta fast svart ogräsduk i botten och ställa direkt på gräsmattan. Hur hög behöver jag i så fall göra den? Är det bra att ta kogödsel tillsammans med planteringsjord och plantera grönsakerna i?

Om ni har några andra tips om vad jag ska tänka på så tar jag tacksamt emot dem.
/Magdis
Susanna
Hej!

Jag ska försöka svara på en del av frågorna!

Morötter brukar jag inte förkultivera, men jag odlar ju under andra betingelser i zon 1. Fröna brukar gro vid 5-6 grader så har din jord den temperaturen så kan du så ute. Men kanske har ni fortfarande kalla nätter då kan det vara för tidigt. I år sådde jag morötter den 25 mars och vi har haft frostnätter efter det men det har gått bra. Dock har jag haft fiberduk över. Jag prövade att förkultivera motötter ett år, då sådde jag i en ganska stor kruka. När du sätter ut dem, tänk på att morötter växer neråt så de behöver porös jord som är hyfsat djup, åtminstone 20 cm.

Rädisor växer fort och behöver inte så djup jord. Viktigt att de inte torkar ut, då kan de bli bittra.

Sockerärtor tror jag inte heller kräver så djup jord, däremot vill de ha något att klättra på. Jag brukar förodla dem.

Gällande sallad har jag endast odlat ruccola.

Jag använder såjord när jag förodlar. Eftersom jag har lerjord blandar jag ut den med mycket kogödsel när jag planterar. Ibland odlar jag direkt i kogödsel. Det har jag prövat med morötter och rädisor och det har gått bra. Bönor har en förmåga att ta upp kväve direkt ur luften, jag vet inte om sockerärtor har samma förmåga. I sådana fall behöver inte jorden till ärtorna vara så kväverik.

Hoppas det här hjälper dig lite grann.
ylvaespling
När det gäller salladsfröna beror det lite på vad det är för sallad. Om det är sallad som bildar huvuden så kan det vara bra att tänka på att ett salladsfrö=ett huvud. Sen beror det ju på storleken på huvudet hur tätt de kan stå. Jag brukar så mycket tätare än vad som står, kanske fem centimeter mellan fröna, och sen gallra allteftersom salladen växer och äta upp de små späda plantorna.
/Ylva
Tesa
Du kan nog såallt detta ute direkt bara jorden reder sig...morötter tycker inte om att få rötterna störda så de är inte så lämpliga att förodla heller...
Sallad sår man tätare än rek. avstånd och gallrar sedan eftersom inte alla frön gror alltid...och de vill inte ha för varmt när de gror
Det som behöver djupast jord av de du nämnde är ju morötterna och de blir ju en 30 cm långa om de går bra så det är väl minimum...de har ju oftast en lång "råd" i toppen också så hellre lite djupare ändå...

Har du funderat på pallkragar? Det finns ju "pallkrageklubben" här på forumet som du kan få tips genom...även egensnickrade"låddor" platsar där..och jag skulle tro att rekommendationen när det gäller just morötter skulle vara "2 pallkragar djupt" där...dvs ca 40 cm..
Kogödsel blir alldeles utmärkt ihop med planteringsjord...är det påsgödsel kan man odla i bara det rent av..
Man behöver inte använda såjord till grönsaker...men man kan ju lägga ett lager på toppen om man vill för att slippa att fröogräs gror samtidigt som de sådda fröna och har man väldigt blöt jord så blir risken mindre att fröna ruttnar...men å andra sidan tycker jag att det lättare torkar ut om man inte har det...

bla...bla...bla..det var värst vad jag pladdrar på.. rolleyes.gif

Lycka till iallafall...det är kuuul med grönsaker...och "det ska böjas i tid det som krokigt skall bli"...dottern kanske blir en riktigt jordpåtare på köpet...med näsan nere i sådderna... tongue.gif laugh.gif wub.gif
timjantove
Varför köpa planteringsjord? Den innehåller ingen näring och torven i den är inge bra om odlingen torkar. Ta sand och gödsla med gräsklipp från gräsmattan. Sanden värms upp fort på våren.

Rädisor och sockerärter kan du så direkt ute. Sallaten kan du förgro några frön till små plantor inne tills du planterar ut dem, fast starta inte för tidigt de får inte bli för stora inne. Både sallat och rädisor hinner du så flera gånger under säsongen.

Jag brukar inte lita på att frostrisken är över förrän efter 10 juni i västernorrland och sen kan det bli frost redan i augusti här i inlandet...
Ärtorna klarar inte frost, men morötter, sallat och rädisor tål nog lite. Använd täckduk till midsommar så startar allt bra.

Morötterna behöver djupare jord än de andra så gräv en rad till dem brevid i gräsmattan så behöver du inte fylla pallkragarna så mycket. Gör gärna en upphöjd bädd som till potatis till dem också.
Morötter ska inte ha för mycket kväve, brunnen hästgödsel innehåller bra med kalium som de gillar.
Om du odlar morötterna på kupa så rensar du lätt genom att skrapa upp jord mot morötternas blast. Då blir de inte gröna i nacken heller. Kom ihåg att rensa ogräs tidigt runt de späda morötterna och gallra. Jag brukar gallra efterssom morötterna växer så kan man ju mumsa på babymorötter tidigt. Ju mera du gallrar desto mera plats får kvarvarande morötter att bli stora.

Oj vad fingnrarna rinner iväg över tangenterna. Det är kul att odla sin egen mat. tongue.gif
Caiza
Jag sådde morötter för första gången i fjol sommar och jag köpte såband och sådde direkt i jorden. Bor i Kalix och det gick jättebra, fick jättemånga stora och fina morötter i höstas, fick rensa bort ganska rejält, det blev jättemycket!
Jag tror att jag sådde kring den 10/6.

Hälsn Cajsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon