Magdis
Jag har köpt sockerärtor, morot, rädisa och sallad och tänkte göra ett litet köksland till min 4-åriga dotter. Salladen och morötterna tänkte jag förkultivera. Jag är total nybörjare så jag kan ingenting om sånt. Ska man använda såjord till grönsaker också? Salladsfröna är jättesmå, ska man sätta dem bara ett och ett? Det står på påsen att man ska ha ett avstånd på 40 cm men det kanske är meningen att man ska sätta en liten klunga med frön och så 40 cm till nästa klunga?

Hur djupt med jord behöver det vara för att odla dessa sorter? Jag funderade på att snickra ihop en enkel träram och häfta fast svart ogräsduk i botten och ställa direkt på gräsmattan. Hur hög behöver jag i så fall göra den? Är det bra att ta kogödsel tillsammans med planteringsjord och plantera grönsakerna i?

Om ni har några andra tips om vad jag ska tänka på så tar jag tacksamt emot dem.
/Magdis
Susanna
Hej!

Jag ska försöka svara på en del av frågorna!

Morötter brukar jag inte förkultivera, men jag odlar ju under andra betingelser i zon 1. Fröna brukar gro vid 5-6 grader så har din jord den temperaturen så kan du så ute. Men kanske har ni fortfarande kalla nätter då kan det vara för tidigt. I år sådde jag morötter den 25 mars och vi har haft frostnätter efter det men det har gått bra. Dock har jag haft fiberduk över. Jag prövade att förkultivera motötter ett år, då sådde jag i en ganska stor kruka. När du sätter ut dem, tänk på att morötter växer neråt så de behöver porös jord som är hyfsat djup, åtminstone 20 cm.

Rädisor växer fort och behöver inte så djup jord. Viktigt att de inte torkar ut, då kan de bli bittra.

Sockerärtor tror jag inte heller kräver så djup jord, däremot vill de ha något att klättra på. Jag brukar förodla dem.

Gällande sallad har jag endast odlat ruccola.