Full version: elefantöron?
qriztinna
såg ett inslag på nåt tv-program för ca 3 veckor sen om en buske med stora ovala blad.(tror det var nåt reseprogram). jag tror den hette elefantöron eller nåt liknande. vet någon vad jag menar? iså fall vill jag gärna veta lite mer, var man kan få tag på den, vilken zon osv.
CGB
Bergenia cordifolia, kallas ibland för elefantöra eller Djursholmskål.
Big Gardener
...och det svenska namnet på Bergenia cordifolia är Hjärtbergenia, vilket i våra breddgrader inte är en vedartad buske utan en perenn.
qriztinna
tack för svaren. men det är inte hjärtbergenia.
den här växten blir som en buske, med långa ovala blad. ca 1.5-2m.
jag vet inte om den blommar. har sett den i sandviken, men det var bara blad då.
Ludvig Johansson
Knepigt. Med så stora blad så låter det lite exotiskt? Det finns en växt elefant öra (Alocasia macrorrhiza) som får mycket stora blad ca 2m hög, men det är en icke härdig perenn. Hur såg bladen ut? Var de sammansatta? Det finns något som heter elefantträd också, baobab?, men det låter ännu mer osannolikt.
Fenja
Ludvig! Vet du om Alocasia macrorrhiza kallas för Sommarlejonöra också? Jag har har fått fröer till elefantöra/sommarlejonöra och det latinska namnet är inte med, jag undrar om det kan vara Alocasia macrorrhiza... det jag fick fröer till ska kunna bli 2-3 meter och fröså sig kraftigt.
Mvh
Fenja
Ludvig Johansson
Hej Fenja

Jag hittade på webben att Sommarlejonöra heter Leonotis nepetifolius på latin, så det är en annan växt. Sedan stötte jag på ett namn Mattias Iwarsson som verkar kunna en del om Sommarlejonöra, http://www.cbm.slu.se/pers/mattias.htm, du kanske kan ringa honom?
Fenja
TACK Ludvig, för en bra länk och info om sommarlejonöra. Jag ska ta ett foto på fröplantorna och maila Mattias Iwarsson och höra om han tror att det kan vara sommarlejonöra... Annars får jag väl helt enkelt vänta och se vad det blir av dem, så kanske det går att reda ut när de blivit större.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon