mowal
Funderar på att ha en klätterväxt i en kruka stående på marken ( =berget) och låta klätterväxten slingra sig upp på en altan. Funkar klematis, klätterros eller kaprifol i kruka med tanke på vintersäsongen ?( bor i Sthlm). Krukorna jag tänkt mig kan vara riktigt stora ( upp 80-90 cm högahög + 30-40 breda)

Någon som vet

/M
Reserv
CITAT (mowal @ 02-05-2005, 19:15)
Funderar på att ha en klätterväxt i en kruka stående på marken ( =berget) och låta klätterväxten slingra sig upp på en altan. Funkar klematis, klätterros eller kaprifol i kruka med tanke på vintersäsongen ?( bor i Sthlm). Krukorna jag tänkt mig kan vara riktigt stora ( upp 80-90 cm högahög + 30-40 breda)

Någon som vet

/M

Funkar alldeles utmärkt, vad det gäller klätterroror så har jag tyvär inte en aning, men klematis och kaprifoler går det bra med. Dom klarar vintrarna i betydligt mindre krukor än så, men ju större desto bättre. rolleyes.gif
gunde
klätterros går bra i kruka, men välj en med omsorg, så att den är härdig för den zon du bor i. lägg sedan till en zon i runda tag, för att den står i kruka!!

ge den bra jord!! extra viktigt för krukodlade växter. byt ut det översta lagret varje år.

på vintern täcker jag min ros kruka med frigolit och trasmattor. ffa viktigt är att du isolerar den undertill, eftersom jorden är så pass grund.

lycka till!
kristerh
Jag har klematis i stora krukor på altanen utan att täcka dem på nåt sätt,
hade även en klängros i kruka på balkongen när jag bodde i lägenhet oxså utan att täcka och det var inga problem, jag bor i stockholm på den södra sidan.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon