Full version: Tjuva änglatrumpet?
Annlo
Gav svärmor en änglatrumpet idag! Hon undrade om man skulle tjuva dem som tomaterna ungefär? blink.gif Det hade hennes granntant talat om att man skulle göra...

Det har jag aldrig hört och jag tittade här också men kan inte hitta någon som pratat om att tjuva dem?

Har någon hört talas om det?

Annlouice
Diabolique
CITAT (Annlo @ 02-05-2005, 19:41)
Gav svärmor en änglatrumpet idag! Hon undrade om man skulle tjuva dem som tomaterna ungefär? blink.gif Det hade hennes granntant talat om att man skulle göra...

Det har jag aldrig hört och jag tittade här också men kan inte hitta någon som pratat om att tjuva dem?

Har någon hört talas om det?

Annlouice

Ja, jag har för mig att jag har hört det.
"Tjuvar" kallas ju sidoskotten som kommer på stammen, och på tomater så vet jag att de stjäl näring om man låter dem växa.
Därför nyper man ju ofta bort de skotten som man inte vill ha, och de brukar kunna fungera som sticklingar.

Jag vet inte om det är så att dessa skott tar näring från änglatrumpeter också, men det går väl att ha dem som sticklingar?
Sollan
Sidoskott?? Menar ni ovanför det stället änglen delar sig? Enligt vad jag förstått är det på de grenarna som blommorna kommer...
kerstin z5-6
japp de är de som blir V:N ... utan dem blir det skralt med blommning -håll toppefingrarna borta säjer jag smile.gif
Diabolique
CITAT (Sollan @ 02-05-2005, 19:59)
Sidoskott?? Menar ni ovanför det stället änglen delar sig? Enligt vad jag förstått är det på de grenarna som blommorna kommer...

I så fall tror jag inte att det är det som menas med tjuvar.

Kommer det inte sidoskott längre ner på stammen ibland också?
Jag har för mig att det var så på min mammas. unsure.gif

(själv har jag ingen erfarenhet av änglatrumpet)
yenny
jag kan inte tänka mej att du ska tjuva änglatrumpeten... då blir det ju bara en stör rakt upp i himlen och ingen vacker planta med många blommor.
Annlo
Jag tycker med det låter konstigt att man ska tjuva den! De ser ju alltid så buskiga och fina ut hos alla!
Så "svärmora" får allt hålla tassarna borta från tjuvarna!

Har sett i andra trådar att den gillar kogödsel så det ska den få också wub.gif

Annlouice
Ingrid på Västkusten
Viktigaste är att göda den KOPIÖST och ge dne en stoooor kruka! Viss formning är dock adlrig fel ;-)
karinmaria
Jag vet precis vilka "tjuvar" du menar. Det kommer små skott på stammen som aldrig blir mer än just det, växer inte ut till grenar.

Jag har odlat Änglatrumpeter i många år och har aldrig hört talas om, ändå mindre utfört någon tjuvning. Låt dem vara och som tidigare skribent säger...stooooor kruka och mycket gödsel. Sen vill de så soligt och vindskyddat vilket betyder mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon