Full version: Bananplanta....
AvalonC
Hon växer så det knakar... Fina gröna starka blad.

Men hon får droppar av vatten längs kanterna på bladen... Varför???
Vattnet smakar inget.

anna.
min bananplanta fick också vatten på sig, men det verkade inte vara något farligt med det utan helt naturligt (fråga mig inte vad det beror på). den växte sig frodig och fin, ända tills den smittades av något lusaktigt från plantagen och tvärdog... sad.gif
kerstin z5-6
Den samlar all kondens den kan precis naturligt smile.gif Snart växter den dej över huvudet smile.gif
curman
Ja, min banan droppar det alltid om en stund efter den har fått vatten. wub.gif
melissa
Droppar den från bladen får den för mycket vatten! Låt den gärna torka ut lite mellan vattningarna, så de inte ruttnar så som vår gjorde -cry-.gif Förresten, vet någon om man kan odla banan? Provade att skraa ut fröna ur en banan o plantera men det hände inget... Tips? IKanske kan köpa en ny, iofs, men är orolig över priset... Har ingen koll på vad de kostar, den vi hade fick vi.

rose.gif
Melissa
Jan Lindgren
Hej!
Ätbananer saknar frön. Du kan köpa frön från andra arter hos Chiltern Seed. Jag har aldrig sett några plantor av ätbananer till salu på en svensk plantskola. Man borde kunna odla kanariebanan inomhus. Är det någon som har försökt?
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (melissa @ 14-08-2007, 15:01) *
Droppar den från bladen får den för mycket vatten! Låt den gärna torka ut lite mellan vattningarna, så de inte ruttnar så som vår gjorde -cry-.gif Förresten, vet någon om man kan odla banan? Provade att skraa ut fröna ur en banan o plantera men det hände inget... Tips? IKanske kan köpa en ny, iofs, men är orolig över priset... Har ingen koll på vad de kostar, den vi hade fick vi.

rose.gif
Melissa

min förra banan stod alltid med vatten runt rötterna . plus näring i vattnet den växte med ca ett blad i veckan . bananer är billiga att köpa .
kerstin z5-6
banan går bra att så själv -mina är hemsådda :)men med köpta frö
Jan Lindgren
Hej!
Det vanligaste fröet i handeln är Ensete ventricosum. Den är lättodlad och växer snabbt. Jag har använt den som undervisningsobjekt på lågstadiet. Eleverna sådde varsin och sen mätte vi tillväxten. Bra mätövningar. Lyckas du med den så blir den ca 6m hög. Den tål tyvärr inte frost och ger inte ätliga bananer. När du köper bananplantor i handeln så anges oftast inte arten så folk tror att det är ätbananer.
MVH
Jan Lindgren
marie86
CITAT (melissa @ 14-08-2007, 14:01) *

rose.gif
Melissa

Jag köpte precis min första bananplanta på Paletten i Malmö. runt 60kr kostade den! Trodde först de hade glömt en 0'a men ikke. Riktigt billigt och den växer bra.
-
Flera skott hade den också och det är där min fråga kommer;
Hur sitter eg skotten på bananplantan? är de egna plantor eller sitter fast på stammen?
Själva stammen på stora plantan är ca 50cm hög så skotten är rel stora.
Hur ska jag göra? större kruka så alla skott+planta fortf får plats tillsammans eller kan jag ta skotten för sig i kukor?

sparvuggla
CITAT (AvalonC @ 02-05-2005, 19:34) *
Hon växer så det knakar... Fina gröna starka blad.

Men hon får droppar av vatten längs kanterna på bladen... Varför???
Vattnet smakar inget.

Min droppar också vatten. Men jag tror att plantan mår bara bra då.
Trots mörk vinter inomhus ser den grön och fin ut.
Bassam
Hej
Blad porerna öppnar på dagen så överflodiga vatten går ut på transpiration av vatten, men på kvällen och natten stänger porerna så går ut överflodiga vatten i form av droppar och detta processen kallas ( Guttation ).

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon