gräskarln
22-03-2003, 04:28
Komposthögen kräver en massa jobb som jag inte gillar. Kan det inte vara
enklare att jag sprider ut hela komposten på gräsmattan och sen kör över alltihop med gräsklipparen några gånger ?
Får jag en fin gräsmatta då ?
Gräskarln
Louise i Göteborg
22-03-2003, 08:16
Om vi nu utgår från att du bara har trädgårdsavfall i din kompost så är första delen av din plan helt ok.
Att lägga skräpet på gräsmattan och köra över med klipparen brukar ofta rekomenderas som ett enklare alternativ till kompostkvarn. Finfördelningen gör att kompostmaterialet snabbare förmultnar.
Däremot tror jag inte på att låta det ligga kvar. Har aldrig provat, eller hört om nån' som har, men det känns som du skulle få en mkt skräpig matta. När du klipper mattan kan du däremot låta bli att använda uppsamlare och låta klippet ligga. Det förbättrar mattan och minskar din kompostmängd.
Varför är du så besatt av gräsmattan?
Hannele
22-03-2003, 09:15
"Komposthögen kräver en massa jobb"
Jag gör ingenting... Efter något år är allt svart jord.
Inte kan man sprida ut hela komposten på gräsmattan, låter mysko!
Gräver ut komposten varje höst, det kan vara lite grovt,men det drar maskarna ner undern vintern,men det lägger jag på rabatterna.
Om gräsmattan har fått fläckar på våren kan man kratta ut sandblandad jord då tar den sig. När det kommer en blöt period gödslar man, vår-sommar med "gräsmattegödning"
Det här med gräsmattor är trist, den skulle jag gärna vara utan.
Kajsa