Full version: FAVORITBLOMMA..!
AvalonC
Jag tror att jag har lite storhetsvansinne just för tillfället...

Denna amaryllisen är min favorit just nu...
(kanske för att jag tidigare till och med nästan lyckas döda plastblommor men nu fått upp en så här stor blomma)

Rossi
Den är jättefin!

Jag bara älskar pioner fast de blommar förstås inte just nu. Fast jag såg en blommande trädpion i en handelsträdgård idag.

Just nu har vi stora knoppar i rosenbräckan och den är bara så fin! En klar favorit!
fruberglund
Mina tulpaner Purissima som slår ut vilken dag som helst. Är stora fina knoppar och jätteblad. Springer och kikar varje dag smile.gif

Och såklart min nyplanterade rododendron Cunninghams White som också håller på att slå ut smile.gif
Christer i Falköping
De små nunneörterna jag fick av Renate för två år sedan. De blommar så fint nu.
Christer.
Maria i Helsingborg
Ja, jag säger ju som Rossi - inget går upp mot pioner (och de låter vänta på sig)! Under tiden låter jag mig förföras av tulpaner och anemoner en masse smile.gif
netaave
GULLVIVOR GULA OCH RÖDA SVÄMMAR SNART ÖVER I MIN TRÄDGÅRD.
Ciczi
Jag älskar mina hibiskusar wub.gif wub.gif wub.gif.

Ciczi
amaira
Favoritblommor har jag i parti och minut. Att välja ut en enda är omöjligt.

Men ibland, i stunden, kan jag vara extra förälskad i någon speciell som jag har framför öga och näsa, eller bara "len mot min kind (utan att plocka).

Just nu är det luktviol.

I stora utbredda lila mattor är de så älskliga så ... "jag tror jag döööör".

Att sedan gå i andra tankar över gårdsplanen eller i trädgården, och helt plötsligt övermannas av en doft som fyller luften fullständigt - ja, då upptäcker jag överrumplat, att jag befinner mig i paradiset wub.gif .

När mina hundraåriga luktpioner blommar ... de ljust rosa, och de vita med röda stänk i, som fluffiga mjuka moln, med en doft som inte är av denna världen ... Ja, visst är jag paradisiskt förälskad på nytt, då med wub.gif .

Eller rosorna ... den sköna väldoftande Golden Celebration, eller den snart kommande Single Sherry med sina scharlakansröda enkla blommor med silverundersida och en doft som fyller trädgården ...

Kombinationen av skönhet och väldoft älskar jag. Sinnesupplevelsen ihop med blomman.

Men visst, allt behöver inte dofta för att vara skönt, eller - som gullvivan -dofta först i nära kontakt med näsan.

Så mycket älsklig färg och form och "känsla" som det finns i blommor, de flesta med sin alldeles egna särart och charm.

Ska jag fortsätta skriva blir det en roman sleep.gif *hejdar mig i mina drömmar*

wub.gif wub.gif
Tesa
Är nog som alltid Läkemalvan....fast jag får ju vänta några månader till...
Men den är stor och maffig men med "fattiga" blommor som min mor säger...vi gillar sånt hon o jag..

ninnisky
Bland mina favvisar finns stormhatt och rosa pioner gärna stående nära varandra.
Mina liljekonvaljer blommandes utanför köksfönstret på landet slår hjärtat också ett extra slag för smile.gif smile.gif
lotta_
Jag älskar mina violrutor, både skira och ståtliga. wub.gif
Kat
Lupiner wub.gif
Caprice
Favvis just nu är roddisarna som börjar slå ut... wub.gif

Caprice
Betty
Favoriten just nu, den för dagen nyinköpta Blåvingen! biggrin.gif
Christoffer
Min Blomman för natten, som blommar just nu i skrivande stund, med en Hibiskusstor, lätt väldoftande vit blomma!
zaaritha
Gullvivor!!
Reserv
Mina nyinköpta Håriga Skuggliljor som bara är så underbart vackra inte just nu kanske, men sen när dom blommar rolleyes.gif
Fröis
just nu är det nog vitsippor.. finns ingen härligare syn än en vitsippsdal.. massor med vitsippor som brer ut sig som en stor matta.. rolleyes.gif

zaaritha
Ja--vitsippor är fantastiska!
Blåsippor också!!
Gullvivor, som sagt!
Kabbleka!
Myskmadra!
Sulawesii
Rhytidophyllum leucomallon

Utomhusfavorit vet jag inte. Får komma igen om det i sommar.
Lilla Selma
Förgätmigej!

wub.gif wub.gif wub.gif

Såg en hel äng igår utanför hembygdsgården här hemma!

Jag blev helt yr!

Hälsar Selma
Carina Josefsson
Ja favoriten utav det som blommar nu måste bli styvmorsviolen Så söt o näpen i sina lila färger, en riktig överlevare som kan blomma varsom helst. smile.gif
Kimmy
Maskrosen!!! (Ja bara den första, inte senare på året)
jesse
Backsippan.

Som jag förknippar med när jag gick i småskolan där det växte fullt med backsippor om vårarna. Då tänker man på det lekfulla livet som var då om vårarna och alla förväntningar inför sommaren.

Jag köpte en backsippa för en månad sen och planterade i min nyss iordninggjorda slänt. Den är så fin. biggrin.gif
yenny
just nu... kungsängsliljan... och blåsippan... wub.gif
mamamaggan
Just nu ..... Gullvivor

Senare...... Gulmåra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon