Full version: Pelargon
annahita
Hej,

Jag undrar om det är någon här som vill ge mig några bra tips hur man sköter pelargoner. Jag har nu för första gången köpt pelagoner, Mårdbacka och andra varianter. Pelargonerna har stora blommor,men efter ungefär en vecka så vissnar blommorna. Nu undrar jag om man ska ta bort de och klippa ner stjälken? Som ni hör är jag en nybörjare på blommor, så jag tar gärna emot några enkla och goda råd från er.
Jag skulle också vilja att min mårdbacka växer och blir stor. Hur gör man? Ska man ta bort blad som växer underst eller?
wacko.gif

Tacksam för svar,
Annahita
Kajsa
Köp bästa jorden till krukorna, U- jord eller krukväxtjord med leccakulor, ha inte för stora krukor i början, plantera om utmed sommaren. Vattna lagom.
Ha dom i solen i varma lägen, toppar man förgrenar sig pelargonen. Understa bladen tar jag bara bort om dom blir gula. Det finns pelargongödning att köpa, men det går bra med andra sorter med. Brukar sätta tunna pinnar i som stöd. Märk upp vad du har för sorter, annars rör man ihop det när det bli flera. Dvärg och eng. pelargoner vill stå skyddat.
Ta sticklingar juli/aug på sorter du är extra rädd om, dom överlever oftast bättre än stora ex. Sätt sticklingar i såjord ca 10 cm långa.

Ja, kan man vara annat än galen i Mårbacka.
Kajsa
Oj, ditt första inlägg det såg jag nu, Välkommen till oss annahita wub.gif
annahita
Tack Kajsa för ditt svar, och vilken fin bild du skickade.

Har du några bra tips på hur jag gör när blommorna vissnar, ska jag klippa av det långt ner på stjälken?

Tack på förhand,

/Annahita
Kajsa
Man behöver inte klippa, bara trycka till vid stammen där blomman börjat.
Busenkelt biggrin.gif
*lena:-)*
Aha...överlever sticklingar bättre än gamla exemplar? Jag trodde att större exemplar hade lättare att klara vintern men jag har inte så mycket erfarenhet. Kan man i det läget sätta flera sticklingar i samma kruka för att spara plats inför vinterförvaringen? wacko.gif ...jisses vad långt framåt jag hamnade nu...vårens sticklingar har knappt rotat sig wub.gif
Kajsa
Flera av samma sort kan man alltid ha i en kruka, men det beror på sorten och hur stor kruka man har. Många vanliga zonal pelargoner blir stora.
Har man ett ljust, mycket svalt rum, trappuppgång, ljus källare kan man klara även stora pelargoner över vintern. En del sorter är enklare än andra också. Men sticklingar är bra, tar ingen plats, och överlever oftast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon