Full version: kerstins tråd
Gåsis
Nu har jag nästan letat ihjäl mig, var är Kerstins inlägg om hur man rotar snittrosor? Är det någon som minns för det var inte så länge sedan det stod i någon tråd. Annars kanske det är någon som vet hur man gör - utan tråd.

/Åsa
kerstin z5-6
Min egen snittros igen, så här gör jag smile.gif Tag en rejäl snitt ros -klipp stjälken ca en dm lång, gärna två om du näns -
Bättre resultat
-Du kan göra detta relativt lång ner och njuta av rosen sen
-Vänta inte -gör det direkt när du fått dem . ..ev blad halveras eller tas bort -Bra om ett bladveck som har pyttesmå röda blad finns med, skrapa den nedre delen av stammen så det gröna delvis försvinner
Sätt sticklingen i sandblandad jord med glasburk på krukan .
Sätt den i krukkanten inte i mitten ... Vänta ..
Möglar det har du luftat för dåligt ..eller inte haft rosgudarna med dig smile.gif
Tre till 5 veckor!!! efter skjuter den nya blad -passopp -ännu finns det kanske ingen rot ! När roten syns i botten av krukan -plantera om i rosjord -skydda första vintern -ev inne i svalt utrymme smile.gif
terosor de riktigt stora är lättast
I växhusmiljö med höga gradtal kan burken skippas:)

Har denna på word -den kommer upp då o då smile.gif
Gåsis
Tack!
Köpte rosor med en så vacker färg igår och det var fullt av såna där små röda skott och då kom jag på att jag skulle prova. Det var ju bara inlägget jag inte kunde hitta och inte mindes jag. Fast det inte var länge sen det var aktuellt wacko.gif

/Åsa
Malin Turinna
1-2 dm. lång...? Från blomman sett, menar du Kerstin?
Ska blomman sitta kvar? Går det inte åt extra energi åt att hålla den vid liv då?

Undrar MAlin
kerstin z5-6
Nää blomman klipper du bort o sätter i vas smile.gif
Antal dm beror på hur mkt du vill offra -lång stickling är bra .. men inte mer än 20 cm
har just tre på g från födelsedagsrosor
amaira
Det inlägget av Kerstin har jag sparat i Word, tillsammans med en del andra värdefulla och goda råd som skrivs här ibland wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Det gjorde jag också!
kerstin z5-6
smile.gif Lycka till o ge inte upp -det kan ta några ggr inte de vill ..
Bäst har jag lyckats med detta under feb-juni ... av nån anledning smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon