adrian
Är det någon som vet något om detta?
Hur stort rotsystem som måste grävas upp t.ex?
mamamaggan
Vet inte riktigt vad du menar med plantera om men vi har flyttat på vinbärsbuskar. Det gick alldeles utmärkt. Min man grävde nog c:a 2 - 3 dm utanför busken och kanske lika djupt. Tog med hela " klumpen" till det nya stället. Vi klippte också ned buskarna rejält , till c:a 25 cm , men då fick vi inte heller några bär det första året efter flytten.
Lena N
Vinbär går mycket bra att flytta. Hur stor rotklump du ska ta med beror på buskens storlek. Gör så här:

1 Gräv den nya planteringsgropen och fyll med vatten som får sjunka undan.

2 Gräv upp busken med så stor jordklump som möjligt

3 Ställ busken i nya gropen och fyll med vatten

4 Fyll på jord när hälften av vattnet sjunkit undan. Då blir jorden kleggig och sluter bra till om rötterna.

5 Vänta på bären. smile.gif

Vid all plantering är det jätteviktigt att både rotklump och planteringsplatsen är ordentligt genomvattnade. Och så näring förståss.
kristerh
Jag råkade slita upp en vinbärsplanta, buske kan jag inte kalla den än, av misstag, trodde det var ogräs wink.gif (sly) men det följde med en rotbit, dessa har jag nu planterat om, det verkar som om den överlevt, så de verkar tåla det mesta. Det är nog fåglarna som "planterat" den på det felaktiga stället
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon