adrian
r det ngon som vet ngot om detta?
Hur stort rotsystem som mste grvas upp t.ex?
mamamaggan
Vet inte riktigt vad du menar med plantera om men vi har flyttat p vinbrsbuskar. Det gick alldeles utmrkt. Min man grvde nog c:a 2 - 3 dm utanfr busken och kanske lika djupt. Tog med hela " klumpen" till det nya stllet. Vi klippte ocks ned buskarna rejlt , till c:a 25 cm , men d fick vi inte heller ngra br det frsta ret efter flytten.
Lena N
Vinbr gr mycket bra att flytta. Hur stor rotklump du ska ta med beror p buskens storlek. Gr s hr:

1 Grv den nya planteringsgropen och fyll med vatten som fr sjunka undan.

2 Grv upp busken med s stor jordklump som mjligt

3 Stll busken i nya gropen och fyll med vatten

4 Fyll p jord nr hlften av vattnet sjunkit undan. D blir jorden kleggig och sluter bra till om rtterna.

5 Vnta p bren. smile.gif

Vid all plantering r det jtteviktigt att bde rotklump och planteringsplatsen r ordentligt genomvattnade. Och s nring frstss.
kristerh
Jag rkade slita upp en vinbrsplanta, buske kan jag inte kalla den n, av misstag, trodde det var ogrs wink.gif (sly) men det fljde med en rotbit, dessa har jag nu planterat om, det verkar som om den verlevt, s de verkar tla det mesta. Det r nog fglarna som "planterat" den p det felaktiga stllet
krister
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon