Full version: Till er rostokiga
Susanna
Tidigare i våras fick ni mig att ramla ner i rosträsket! wub.gif Och i morgon kommer min första leverans! New Dawn, Henri Martin. Graham Thomas och Leonardo da Vinci! Här ska grävas! Beställda hos Flora Linnea. Kan man hoppas på blomning redan i år tror ni?
kerstin z5-6
ja ! och då när de blommar fotar du -o sen ska vi lura på dej fler smile.gif
Fina rosor du valt
Susanna
Jo, ni kan nog lura på mig många fler antar jag! tongue.gif Jag har gräs på 2500 kvm så det finns gott om plats att sätta rosor på!
Christina i Taxinge~
Jomenvisst får du blomning! wub.gif
Nu har du mycket trevligt att vänta på till sommaren smile.gif

Fina rosor har du valt - och fler finns det laugh.gif
Kajsa
Trevligt, New Dawn, Graham Thomas och Leonardo da Vinci kommer du säkert få blommor på. Mossrosen Henri Martin blommar en ggn på gammal ved, så det beror lite på hur mycket/ höga grenar den har, kanske behöver den ett år på sig. Jag har idag planterat eng. rosen Graham Thomas och New Dawn för ett par veckor sedan, hoppas mycket på dom, vi får jämnföra våra nysatta rosor senare i sommar Susanna. biggrin.gif
Lägg ett par nävar benmjöl i gropen till varje ros.
Cilla
Grattis till fallet ned i rosgropen! Du har iallafall inte börjat med att trilla dit på de känsligaste rabattrosorna som så många av oss andra gjorde.

Jag har New Dawn, Henri Martin och Graham Thomas och njuter mycket av dem. Henri Martin satte jag i höstas som buske, och nu i våras som klätterros.

New Dawn blommar ljuvligt på årsskotten, hur det är med herr Thomas minns jag inte men den blommade ymnigt första säsongen hos mig. Mycket glad, gul ros som jag tycker doftar tobak och som hos mig klarat sig bättre än de andra Austinrosorna (tillsammans med Constance Spry som också klarat vintern galant).
Susanna
Ja, jag tyckte det lät som trevliga sorter. Eftersom jag inte kan så mycket om rosor så tog jag en genväg när jag skulle välja sorter. AoT hade ett reportage för några veckor sedan och då valde jag de rosor som verkade bäst av dessa. Men nu ska jag börja läsa på lite mer ordentligt. Jag blev lite skräckslagen när jag läste i någon tråd om en person vars rosor förvandlades till nyponrosor varje gång han försökte sig på rosodling...

Och jag lovar att fota i sommar så att vi kan jämföra, Kajsa. Men först ska jag ta mig tid att klura ut det här med album.

Ni som har New Dawn, eller andra klätterrosor, har ni några fina tips till ställningar för dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon