Full version: kantväxt
Gåsis
Jag skulle behöva förslag på något att sätta i kanten på min runda rabatt. Det ska vara något litet och ganska kompakt, helst vill jag ju ha buxbom men här har vi zon 7 så det är inte att tänka på. Jorden är ganska kalkrik och det är i full sol så lingon går inte heller. Det är inte så noga om det blommar, men om bör de gå i lila eller vitt.
I rabatten har jag planterat några kanadensiska rosor och lite annat som inte blir så jättehögt.
Det vore bra om det gick att dra upp från frö, omkretsen är 12 meter. Det kanske inte gör något om det inte blir kant förrän nästa år.

/Åsa
fruberglund
Varför inte Isop?

Jag har sått i år och fick 115 fina plantor som jag ska göra häck av runt mitt köksland. De blir ca 45 cm höga och finns i rosa, vitt och blått (mer lilablå). Jag köpte mixat men det finns säkert att köpa bara en färg också.

Ett litet tips bara i så fall. Så INTE hela påsen på en gång smile.gif Det blir mååååånga plantor som tar MYCKET plats!!!

De ska planteras med ca 30 cm avstånd när man planterar ut dem sen (instruktioner och mått enligt påsen).
Gåsis
Isop ja wacko.gif Sådde en hel påse förra året och det kom inte upp ett nå laugh.gif Förra året trodde jag nämligen på en isophäck.
Men kanske ska jag göra ett nytt försök till våren.

/Åsa
Heddas matte
Måbär (ribes alpinum) kanske kan funka i zon 7?! Går ju att klippa och forma ungefär som buxbom. Men finns det förresten inte härdigare sorters buxbom nu för tiden?
Gåsis
Jodå, det finns härdigare buxbom. E-plantor härdiga till zon 5 sad.gif
Måbär är inte dumt, har jag inte tänkt på. Men det är kanske svårt att så och få resultat ganska snabbt? Jag vet inte. Sen vet jag inte heller om måbär går att klippa så lågt som jag vill ha det. Men det kanske någon annan vet? Måbär är ju en trevlig liten buske som absolut är härdig här.

/Åsa
Heddas matte
måbär är superenkla att sätta sticklingar av.. bara att köra ner i jorden så rotar de sig.. och man kan hålla dom kort.. det finns en häck här i vårat område som hålls 30 cm hög ungefär.. jättesnygg!
Gåsis
Vilken tur jag har i så fall. Dom håller på att klippa måbärsbuskarna utanför mitt jobb just idag, ska nog be att få lite. Hur ska en sån stickling se ut då? Med klack eller?

/Åsa
Heddas matte
nej men så praktiskt.. med sticklingar som på beställning utanför jobbet.
oj, det vet jag inte.. biggrin.gif
jag bara klippte av skott och körde ner i direkt i marken och så rotade de sig.. smile.gif Så de verkar inte vara så kinkiga av sig..
Gåsis
När jag kikar ut nu ser rishögen betryggande stor ut, som om man kunde ta några på fall om att oxå. Nu ska här stickas ner laugh.gif Tack för hjälpen!

/Åsa
Heddas matte
Lycka till!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon