Full version: ogräs
l8p8
Hej!
Vad kan ni för gamla kortnamn (smeknamn var väl fel ord, för smeka dem är väl det sista man gör...wacko.gif ) på olika ogräs?

Här i Linköpingstrakten har jag stött på:

Kveke = kvickrot
Kärs = kirskål (tj-ljud i båda ändar)

Men hemhemma i Smålan säger man snarare:

gärs = kirskål (j-ljud i början)

Vore kul att få reda på fler namn och utbredning av olika namn!

Språkintresserade Lotta
amaira
Kul och intressant tråd wub.gif !

Kommer inte på något så här på stående fot, men det kommer väl. Hoppas det blir många inlägg.
Sommartorparn
Gräsrot har jag hört sägas i Skåne,
och uttalet av första bokstaven i kirs varierar väl på samma sätt över landet som uttalet av kex.
Tesa
Dessa bl.a har jag här...i norra bohuslän.. men det kan skilja på namn mellan socknarna bara...och jag bor i en och växte upp i en annan....

kvegga- kvickrot
vassarv- våtarv
vitpigger- baldersbrå
mälla-svinmålla
räveromp-äkerfräken
muselin- vildlin?
pisanggoreng
"Rävarumpa" kan man säga i skåne också..! laugh.gif
Gossen Ruda
Beträffande uttalet så skall(bör) man uttala k i början på ord som k framför konsonant och hård vokal och som tj framför mjuk vokal. Normalt då alltså, det finns säkert en del undantag.
pisanggoreng
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2005, 16:04)
Beträffande uttalet så skall(bör) man uttala k i början på ord som k framför konsonant och hård vokal och som tj framför mjuk vokal. Normalt då alltså, det finns säkert en del undantag.

Enligt vem..?
Gossen Ruda
Svenska språknämnden.

Uttal av kex
pisanggoreng
Svenska språknämnden brukar mycket sällan komma med fördömanden eller "bör" eller "skall" av den typen.

Och inte gör de det i detta fall heller om man läser länken...
Gossen Ruda
Blir du lyckligare av att märka ord så får du gärna göra det. Kanske vill du göra tvärtom bara för att vara lite motvals? Varsågod, jag bryr mig inte. Godnatt.
pisanggoreng
blink.gif blink.gif sad.gif wacko.gif Det var ju DU som tog upp det.... I så fall får du väl vara beredd på att folk reagerar på vad du skriver.... Eller?
l8p8
Underbara namn Tesa, särskilt vitpigger för Baldersbrå tycker jag tyder på fantastisk galghumor. laugh.gif

Det är förstås kvickrot som kallas gräsrot i Skåne, Sommartorparn!?

Min mamma kallar åkerfräken för "Rävrompa" och hon kommer från Värmland så det verkar ju vara ett utbrett namn med.

Också kveke och kvegga låter besläktade, inte sant?

Så kirskålen. Jag har aldrig hört en kortform för den som uttalas med hårt k, utan som sagt bara "tj" och "j" i tjärs och järs, finns det någon som faktiskt har exempel på andra former?

Måste dock medge att jag uttalar hela namnet kirskål med hårt k, oavsett vad som är vanligast i svenskan ohmy.gif. Likaledes gör jag för övrigt med keps wink.gif

Lotta
Gossen Ruda
Det finns ju undantag. tongue.gif Keps kommer från engelskans caps. Kiruna är väl lapska från början. Alla talar ju inte äran och hjältarnas språk. laugh.gif
AnnaMaria
Hej,
i Västerbotten, (kusten mellan Umeå och Skellefteå) heter mållan (svinmålla) dyngstav, i alla fall om den växer i potatislandet.

Rallarros, alltså mjölkört, heter almycke (med k) eller alamysjche (med tjockt l och nån sorts blandning mellan sje- och tje-ljud)

Maria
Kat
Knölklockan heter bara 'knölfan' hemma hos mig.
lyckero
Våtarv kallas i Blekinge för "Prästalöss". Prästen var kanske inte så omtyckt...
Lyckero
zaaritha
Nå´n som vet vad "sarve" är?
Jag bor alltså i Västergötland, Skaraborgs län.......
*Felix matte*
Kanske inte platsar i tråden men... "hemma hos mig" hette allt ogräs
Vesiroska (Finska) fritt översatt = Vattenskräp. ohmy.gif tongue.gif laugh.gif
zaaritha
Men--"sarve" då?
l8p8
Va kul med fler svar! rolleyes.gif

En gissning på "sarve" skulle väl våtarv kunna vara!? Med tanke på att Tesa kallar det "vassarv" i Bohuslän...

Jag är lite förvånad att det inte kommit ett enda namn för maskros, eller brännässla för den delen!? wink.gif hint wink.gif

Låttapåtta
LenaTuring
Mjölkörten kallas här för Ellemö´rs (I alla fall i en del av västernorrland då).
Ewa L
Jag har aldrig hört något annat än Nate för Våtarv. (Stockholm.)
Fick till och med fråga här på detta eminenta forum för att kunna hitta uppgifter om den på nätet.
l8p8
Intressant med Nate!
Här i Linköpingstrakten är det nåt irriterande grönt man får upp istället för fisk på kroken... Vet inte riktigt om det är en särskild sorts irriterande grönt som heter just Nate eller om det används som ett samlingsnamn... huh.gif

/Lotta
tullmejs
Brokskit är den ganska oglamorösa jämtländska termen för rölleka.
Betty
Jag fick frågan om jag ville ha lite byskvaller av en jobbarkompis här i Luleå när vi just hade köpt hus med trädgård. Hon visste inget annat namn på den, hon sa att den kallas så för att den sprider sig så snabbt. Det fanns ytterst lite växter i vår trädgårds enda lilla rabatt på den tiden så jag tog tacksamt emot en torva byskvaller. Det har jag fått ångra många gånger sen dess, den är ju nästan omöjlig att utrota - toppklockan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon