curman
Jag hittade en gammal tråd med svaret! Vad äckligt...

Hej, nu har det hänt nåt skumt! ohmy.gif
För två veckor sen började det komma små blekgula "bollar" i Dracaenans stora kruka i vardagsrummet. Och nu är de riktiga svampar, ca 8-9 cm höga samt har fjällig topp och en strumpa vid foten. Vad är det för svamp egentligen? Färgen är liksom gröngul fast blek.

Fick växten för några år sen, har liksom "ärvt den". Man vill ju slänga den men först skulle det vara intressant om ni andra råkat ut för något sånt?
krukan
Jag har fått precis samma sak i krukan på min dracena. Det blir fullt med gula knoppar i jorden som sträcker upp och blir riktigt stora svampar. Men det verkar inte sprida sig, och inte växer blomman sämre för det. Har skurat ur krukan, men det kommer tillbaka ändå. Har ingen aning om varför det blir så.

Vad var det för gammal tråd, med svaret?
curman
Jo, det var nånting om att detta fenomen kommer av värmebehandlad jord.
Gamla tråden
krukan
Jaha, då vet man vad det beror på. Konstigt att det verkar vara samma svamp som kommer i allas krukor, just de där blekgula.
curman
Ja och man blir nästan rädd...

Kolla på mina svampar här

Jag slängde krukan och allt. Det går nog inte att få bort sporer m.m. genom att duscha...
krukan
Urk! Precis sådär såg det ut i min kruka också. Riktiga svampar, det kändes som att något rymdmonster hade tagit över i krukan! Jag håller med dig om att man blir rädd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon