Full version: flytta träd
gunde
hej!!
jag bor i lgh med stor terrass och försöker nu få upp en växtstruktur på den. pga ytan så känner jag att jag behöver satsa på en del träd för att tämligen snabbt få en stomme att jobba vidare med.

jag odlar pga terrassen enbart i kruka.

en del fina träd har jag köpt på plantskola, men funderar på att prova flytta några ifrån landet. där har jag en del mark med skog, så det är ok ur den synpunkten...

men frågan är innan jag gör ett test - vilka träd (mindre exemplar) borde jag kunna flytta på?

har på detta sätt försett min terrass med pion och lupin bl a och det har visat sig gå bra!

det jag oroar mig för är förstås rötterna, så att jag inte väljer att gräva upp en med onödigt stor klump som ändå dör. vore ju onödigt!

tacksam för hjälp!
Cilla
Väljer du unga exemplar och sådana som är frösådder kan många gå.

Jag flyttar och odlar ungskott av träd i kruka innan jag hittat plats för dem, och oftast får de övervintra ett eller ett par år innan jag funnit plats. Mycket bra går lönn, hassel, ask, rönn, vildapel, fågelbär och andra fräsådda körsbär m fl.

Lite svårare men inte omöjliga är ek, bok (håll skuggat första växtsäsongen) och misslyckats flera år har jag gjort med försök att flytta rotskott från pseudoacacia och gullregn liksom en del andra rotskottsbildande träd som inte bildar finrötter utan lever av den grövre roten från moderträdet ett bra tag.

Flyttar man träd från skog till kruka är nog det bästa att börja med riktigt små träd. Härdigheten har de hyfsat (om man hjälper till med upptiningen av jorden i krukan på vårvintern, ljummet vatten) men de klarar nog sig bättre om de från början anpassar sig till ett "litet" jordeliv.

Ju mer oförmultnade vissna löv, visset gräs, skogsjord, småsten du har i krukan desto mer lik jorden i skogen som oftast inte kompakterar sig och håller sig fuktig.
gunde
Tack för dina råd!

Har en hel del rönn, björk, körsbär, plommon och aplar att tillgå. Ska nog göra försök med dem först.

Ska passa på att ta med en del från växtplatsen och ha i krukan, som du säger.

Ser också nu att när flyttade med mig lupiner i somras, måste jag ha fått med mig vitsippeanlag, för i min ena kruka växer det vitsippor!! Roligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon