Full version: Trädmani
Xelma
Nu har jag köpt:

Solfjäderslönn Acer shirasawanum 'Aureum'
Japansk lönn Acer palmatum 'Dissectum Atropurpureum'
Glanskörsbär Prunus serrula

I trädgården fanns (och finns) 9 äppleträd, ett päronträd, en björk, fläder, syrener, schersmin och två stora idegranar. Vi har tagit bort en gran, en lind(lutade in över grannens tomt, tyvärr) och ett körsbärsträd samt flera bergstallar och syrener. Nu ska ett sjukt prydnadskörsbär bort.

Jag har planterat ginkgo, kopparlönn, näsduksträd, tulpanträd, katsura, magnolia, hängblodbok.

Jag får nog även plats med en Ullungsrönn, vilka höstfärger! Hur hög och bred blir den? Tänkte att den får skugga rododendronen. Jag letar även efter en tall med vackert växtsätt. smile.gif
KURT
En Ullungrönn blir drygt 10 m, men det tar ju ett tag.

Många gånger skall man inte avskräckas från hur höga träd kan bli. Dels tar det ett tag, dels kan man ju ha dem "ett tag" och sedan såga ner dem. Dessutom kan man hålla ner höjden på träd med beskärning eller genom att begränsa rotstorleken.
Big Gardener
CITAT (KURT @ 03-05-2005, 14:12)
Dessutom kan man hålla ner höjden på träd med beskärning

Utveckla gärna detta påstående....
Cilla
UNDERBART Xelma, vilken fin trädsamling!!! Kommer blir en riktigt TRÄDgård.

Ullungrönnen är naturligtvis ett "måste"... tongue.gif Blir dryga 10 meter och kanske 5 meter bred. det är lätt att med beskärning hålla in den på bredden och att stamma upp den om du vill.

Köp den absolut som E-planta, även om det är lite dyrare. Med E-plantmärkt Ullungrönn har du garanterat knallröd höstfärgring, vilket du inte har med de andra.

Jag tycker den växer ganska snabbt, som rönn brukar göra. När den etablerat sig på växtplatsen är 50-60 cm tillväxt under ungdomsåren ingen ovanlig tillväxttakt.
Xelma
Staden har blivit kal efter all almsjuka. Jag frågade stadsträdgårdsmästaren om de inte sätter flera olika sorter nu, det är så fint i Landskrona stadspark där man kan gå och titta på flera olika träd. De har satt en magnolialund och en rönnlund i stadsparken och ska plantera in lite ovanligare träd också. Roligt.

I norra hamnen har de lövträdsblandning. Hittills har jag hittat lönn, platan, ginkgo, robinia och säkert fler som jag inte kommer på nu.

Glanskörsbäret är nästan 2 meter. Kostade 350 kr. Det delar sig nere vid marken i 5 "spön" som är grenade en bit upp. Funderar på om jag ska beskära två av spöna... De hade även hälften så stora plantor för 995 kr. Ungefär samma utseende, möjligtvis mer beskurna för de var lite kraftigare. Prisskillnaden förklarade de med att de dyra köper deras kedja in och sätter pris på, de billiga hade de själv köpt in.
Cilla
Jag satte ett glanskörsbär hemma hos mig förra våren som också är flerstammigt med en del smågrenar nedifrån huvudstammarna so jag inte vill ha senare.

Jag lät mitt behålla alla grenar första växtsäsongen och kommer kanske låta dem vara kvar även denna så att trädet får behålla så mycket blad som möjligt under den tid det etablerar rötter. När jag sedan beskär tänkte jag göra det i juli-augusti även om man kan beskära smågrenar på körsbär också på tidiga våren, åtminstone upp till zon 3.
Åsa E
Å vad roligt med så mycket vackra träd!
Jag försöker ständigt fundera ut plats för fler träd på mina 1200 kvadratmeter.

Här är vad som finns hittills:
Fyra äppleträd, päron, två körsbär, plommon, vårkörsbär 'Accolade', japanskt körsbär 'Kanzan', valnöt, ginkgo, tulpanträd, björk, rosenmandel, katsura.

Men i mina drömmar finns det plats för många fler!
Roligt att höra att det finns fler med trädmani.
smile.gif smile.gif smile.gif
Xelma
Ja, jag funderar på var jag ska kunna få plats med en strimlönn och en skenkamelia...

Tur att jag inte tål att sola, mer än hälften av trädgården blir "under tak". Härligt när solen strilar ner mellan grenarna.

Sen behöver jag bygga upp mer med buskar också. Kanske en trollhassel, stjärnmagnolia, säckbuske, mer rododendron, azalea, trädpion och buxbom. rolleyes.gif

Jag har hassel-(eller lind, har inte kollat upp bladen än)portal, hibiskus (blå), orange azalea, 4 lila (2 stora) parkrododendron som jag försökt komplettera med en mörklila men den var lika ljuslila när den blommade.

Grannarna runt om har mest gräsmatta. En granne ville att vi skulle ta bort alla träd för det blåser in löv på hans gräsmatta blink.gif Just mot honom har vi inga träd...
Cilla
tongue.gif Låter som en underbar plats. Om du vill sätta in bilder är vi säkert fler som vill se!

Strimlönnen kan du säkert få plats med, särskilt om du stammar upp den. Kronan högt däruppe vet du, inte ivägen när man går. Löven är ju värdefulla som jordförbättrare i kompost också, grannen är säkert villig att låta dig kratta upp dem... Om han kör över dem med gräsklippare en torr höstdag får han förbättring till sin matta också, och det kan du kanske överväga att erbjuda helt gratis...

Jag har strimlönnen Acer Tegmentosum. Sökte länge efter Pensylvanican som jag då hellre ville ha, men är nu mycket glad för att det blev Tegmentosumen! Kraftig strimning och ett ovanligt gladväxande exemplar.
Xelma
Jag har gjort en ritning... men så mycket bilder har jag nog inte... ska leta upp någon fin att lägga in

Den stora runda rabatten är nästa års projekt. Nu håller jag på med norra sidan, dvs den högra på ritningen. Upphöjt torvparti, varifrån ett litet vattenfall ska falla ner under gången och i den stora dammen. wub.gif
Cilla
Mmm, vad fint det ser ut, och vilken bra ritning! Är det platt mark?
Xelma
Ja, det är platt, sluttar bara lite bakåt. Därför försöker jag göra torvpartiet upphöjt 30-60 cm som motpol till dammen. Ett väldigt skyfflande... För hand för vi får inte in en maskin.

Och trädäcket kommer att vara ganska upphöjt eftersom huset har källare och hög sockel.
Åsa E
Jättefint!
Hur länge har du haft din trädgård Xelma? Den verkar innehålla det mesta, men några träd till får ju plats eller hur? tongue.gif

Damm och vattenfall... det vill jag också ha! men det får nog vänta ett tag.
Cilla
Det ser artrikt ut och måtte vara helfint med de runa formerna! Som sagt, bilder vore inte helt fel!
Xelma
Jag har bara haft den i sen augusti 2003 så den är "på uppväxt". Vi håller dessutom på med en totalrenovering av huset från 1930 och har byggt garage, om ett år ska vi vara färdiga med allt, dvs det kommer givetvis något hela tiden men vi ska vara igenom med allt en gång. Vi har bytt avlopp, el, vatten och värmerör. Kök, vardagsrum, badrum, tvättstuga, ett sovrum och hälften av fönstren är färdiga. I sommar blir det lägga om tak, nya takkupor och renovera resten av fönstren. Sen är bara hallarna, vinden, dusch, gästrummet och ett sovrum kvar!

Jag har lite bilder på det befintliga. Resten finns mest i mitt huvud smile.gif

trädgård

Rabatten med dammen är lite mer rektangulär idag än vad den ska bli. Den gamla dammen ska göras om, den är för grund, för liten och direktkopplad till vattenutkastet. Den norra sidan har mellan stenarna fått en kopparlönn, hasselört, storrams, ormbunkar mm.

På andra sidan portalen på bild 9 är numera ett upphöjt torvparti där lönnarna ska planteras i helgen tongue.gif Där ska vara sippor och trillium, mossa och fjärilsliljor mm. Jag har hämtat 5 släp fyllda till brädden med torv och hästgödsel. Toppen!
Cilla
Vilket paradis Xelma!!! Fantastisk trädgårdsmiljö. Jag får en känsla av att trädgården känns mycket större än vad den är. Så blir det med träd som placeras så väl och deras rumsmiljöer! ;-) (Så fick jag det sagt också...)

Och äppelträden blommar NU? Eller är det förra året?

Ditt projekt blir mycket roligt att följa!
Helen B
Vilken bra ritning! OCH vad jag blir inspirerad att plantera träd!! Nu fick jag lite att fundera på smile.gif
Xelma
Det är från förra året, men det börjar slå ut någon blomma redan och ormbunkarna börjar rulla upp sig. Om en vecka är det som på bilderna. rolleyes.gif

Var och hämtade det 6:e lasset med hästgödsel idag... nu får jag lugna mig till nästa år med resten, det är trädgårdslandet, gräset och den runda rabatten kvar.

Den runda rabatten ska bli en "kvällsrabatt" med i huvudsak vita blommor.
Xelma
Igår blev det en Ullungrönn, e-planta! Den ska få stå och skugga rododendronen. Blir nog fint ihop.
Åsa - Alingsås
Vilken fin ritning!! biggrin.gif Är det ett ritprogram du använt och i sådana fall vilket? laugh.gif tongue.gif laugh.gif

Ser jättefint ut! smile.gif

MVH, Åsa!
Xelma
Det är gjort i Illustrator, tyvärr har filen gått sönder så jag har inte kunnat uppdatera den på ett tag. Jag ska ta tag i att fixa den, vet bara inte hur... Jag har en äldre kopia, kanske blir till att uppdatera den.

Jag har ritat allt i olika lager, så jag kan välja att se vårblommor, träd och buskar eller perenner tex.

/Jenny
Hannele
Det finns olika sätt att få plats med många träd i en liten yta. tongue.gif

Ann i Göteborg
Vad härligt med fler trädtokiga, jag trodde nästan(!) att jag var ensam!

I fredags blev det en Ullungrönn E för mig också! Den är nu planterad på framsidan huset intill en Rhododendron - hoppas den kommer att trivas (790kr!!)

För övrigt har vi 5 olika syréner, 1 schersmin, 6 stora Rhododendron, 4 fullvuxna äppleträd, 1 litet äppleträd, 1 litet bigarråträd (Gisela-stam), 1 bigarrå-SAm, 1 Prunus Sargentii, 1 Prunus Padus Colorata, flera häggmisplar, flera olika Aronia, alla tänkbara sorters bärbuskar, 1 Acer Pensylvanicum, 1 korkalm, 2serbiska granar, 1 abies inverta, 1 Prunus Subhirtella accolade, 1 kinesisk trollhassel, 1 ormhassel, 1 kopparlönn, 1 pärlrönn, 1 buskmagnolia, flera korallkorneller (olika), vildrönnlund(5 st), 2 riktigt stora björkar, bambu simba och jumbo...

Ja, det var i stort det hela i beståndet buskar och träd (behöver jag säga att perennrabatten minskas till förmån för ....?)

1300kvm tomt... en del framtida beskärning och borttagning - men vad gör man då det inte går att motstå fler buskar och träd????

Sen behöver jag tips på någon buske med avvikande utseende som skulle passa ihop med Ullungrönn, syren och Rhododendron - kanske något i Lime eller gult för att lysa upp i detta skuggiga hörn?!?!?!?
Åsa E
Jaså, om man ska ta med buskar också så...
Då är jag ännu mer tokig, för det går ju att få plats med ännu fler buskar än träd. smile.gif

Få se nu om jag kan komma ihåg allt...
Diverse rosor, lagerhägg, syrener, olika hortensior, blodhassel, trädpion, ginst, fem schersminer, buskmagnolia, buxbom, liguster, ett antal rhododendron, paradisbuske, japansk blodlönn, järnek, azaleor i olika färger, spireor, några olika prakttry, forsythia, klätterbenved, ölandstok, olvon, syrenbuddleja, bukettapel, gulbladig och vitbrokig kornell, rödbladig smällspirea, kinesisk trollhassel, rosenrips och diverse bärbuskar.

Men jag drömmer om mer, mer, mer!

Speciellt träd. Det här vill jag ha: Brokbladig lönn 'Drummodii', gullregn, amerikansk strimlönn, gulbladig solfjäderslönn, praktmagnolia, stjärnmagnolia och junimagnolia.

Du Ann i Göteborg, gulbladig smällspirea är fin. Jag letar efter en sån just nu. Jag vet inte hur väl den gillar skugga förstås.
Cilla
Förra året berikade jag min trädgård med ytterligare 16 träd... Det började med fyra och sedan tänkte jag att det var lika bra att fortsätta. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f3ecdcb0bf5f96f

I år ser jag till att ta hand om dem, gödsla och vattna. Och att sätta in rosor!

Jaså, tycker ni att buskar är LÄTTARE att få plats med? Det tycker inte jag. Träden kan man ju stamma upp och sätta tillsammans i olika "våningar" på höjdled, medan buskarna däremot är låsta i marknivå...

Mina buskplanteringar blir inte alls lika bra placerade som träden - som inte helelr alltid blir perfekt. Men iallafall - allt som växer är roligt att följa!
Xelma
Vad fint Cilla!

Har ni någon erfarenhet av Blomsterkornell Cornus 'Eddies white wonder'? Jag funderar på en sådan, trivs den i torvjord eller sandjord?

Den gulbladiga solfjäderslönnen Acer shirasawanum 'Aureum' står på inköpsetiketten att den bara blir 1 meter hög, blir inte den typ 4 meter?

Buskar håller jag på att planera. Jag vill få in något med vackra mörkgröna blad utefter solsidan på häcken, max 2 meter. Och Trollhassel, deutzia, trädpioner, azaleor, ev benved, perukbuske... mm biggrin.gif

Letar efter sorter av bambu med svart stam eller gul-grön strimmig. Lite dyrt med 950 kr för en pytteplanta...

/Jenny
Cilla
CITAT (Xelma @ 12-05-2005, 11:23)
Den gulbladiga solfjäderslönnen Acer shirasawanum 'Aureum' står på inköpsetiketten att den bara blir 1 meter hög, blir inte den typ 4 meter?

Buskar håller jag på att planera. Jag vill få in något med vackra mörkgröna blad utefter solsidan på häcken, max 2 meter. Och Trollhassel, deutzia, trädpioner, azaleor, ev benved, perukbuske... mm   biggrin.gif

Jag blir nte klok på höjden på Aureumen heller, och det verkar som om handeln kallar flera olikbladade lönnar för exakt samma sak. Min köpt som Aureum ser inte ut i bladen som de som kallas Aureum i år...
Här skulle behövas en rejäl E-omgång (www.eplanta.com) bland alla lönnar! Önskar att det fanns en lättare E-variant som bara var kontroll av vilken sort som var vad. Fast det är ju den delen som tar såan tid att utveckla, förstås.

Jag har satt in en del buskar hos mig också; vingad benved, kurilerkörsbär (först att blomma av alla i området), ca 7 olika korneller (förra sommaren blev körsbärskornell en faorit - gul mimosadoftande tidigt!), oxelbär av olika sorter, några berberis för hösfägring, azaleor i sol och vintergrön rhododendron som ska krama träd (som jag misslyckas med), hassel (fast inte trollassel, den vill jag hellre titta på hos andra), tibast, perukbuske (vilken färgkontrast på våren!) och lite till.

det vore ul att fälja ditt projekt i bild!
Hannele
CITAT (Cilla @ 12-05-2005, 11:31)
vintergrön rhododendron som ska krama träd (som jag misslyckas med)

Många fina träd och buskar, Cilla!
Jag har sett en kramande rhodorendron.
Xelma
Två nya bilder på min trädgård tagna imorse !

Mot väggen ska byggas en spalje där piprankan ska klänga(grannens poolhus). I den halvrunda rabatten blandade perenner valda för bladformens skull, bla parasollblad, rodgersia, vipprams, funkia, spirstånds samt löjtnantshjärta och någon fritillaria. Marktäckare murgröna. I bakgrunden en trampnarvsgång mellan rododendron och spalje. Spaljen håller på att kläs in i klätterhortensia och vildvin. Främst gula blommor där, bla sibirisk vallmo, fackellilja, nunneört, röllika, påskliljor, rudbeckia, solrosor, spindeltulpan. Ska försöka sätta en stäpplilja igen, den förra dog.

En hörna bakom garaget som ska bli täckt med sockblomma. I mitten en hängblodbok. Hoppas på 6-7 meters höjd på den, den står i siktlinjen från vår balkong mot grannens burspråk.
Xelma
Jo, nu har jag tänkt om och ska ha skenkamelian i torvpartiet på baksidan så det blir plats för en Cornus 'Eddies White Wonder' på framsidan. Är det någon som har den? Eller är Cornus kousa vackrare?
Cilla
Nej jaghar inte dessa cornus men ett par andra... Det är fina former i din trädgård, och när träden växer upp blir det underbart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon