Full version: Tjuva tomater?
Christoffer
Hej!
Jag har aldrig tidigare odlat tomater (bara hjälpt till på landet när jag var liten) och jag undrar...
Hur ser de där små "knopparna" eller vad det är ut som man ska tjuva?
För tydligen så måste man väl göra det för att det ska bli en fin planta med mycket frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är små skott som dyker upp längs stammen intill ett blad som man tar bort när man tjuvar (se bild), vänta tills de vuxit ett par centimeter och bryt sedan av dem. De tomater som tjuvas ska bara se ut som en jättelång lian så det är bra att ha en lång pinne att binda upp dem vid eller så sätter man fast ett snöre i ex. ett tak som man lindar plantan runt. I yrkesodling kan denna typ av tomat bli 10-12m under en odlingssäsong. Men i mitt växthus blir de 3-4m under en odlingssäsong sedan toppar jag plantorna och låter frukterna gå fram, jag kör med odlingsmetoden nedläggning i mitt lilla växthus så delar av mina tomatplantor ligger och ringlar på marken i slutet av säsongen, jag har inte ett växthus som är 3-4m högt.

OBS! Alla tomater ska inte tjuvas, busktomater ska inte tjuvas.

Christoffer
Tack så mycket! Det känns som att jag har fått ett riktigt uttömmande svar!! biggrin.gif
Cilla
Varför vänta till dess tvuven är några centimeter Åsa? Jag brukar ta dem så fort de sticker upp och jag ser dem, men kanske finns det skäl att vänta?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att ta tjuven även när den är någon centimeter själv tycker jag bara det är enklare tills den blivit ett par centimeter större bör den dock inte bli, då blir såren större när man river bort tjuven. Den längsta tjuven jag tagit bort i en tomatodling var ca 2m lång.
e_sedell
Åsa, hur får man tomaterna 3-4 m? Jag lyckas alldrig med det. Ska man lägga ner dem direkt eller smka man vänta tills att de är någon halv meter?
abborrmaster
hehehe...
e_sedell
mobbas inte simon tongue.gif
abborrmaster
vem ere som gör de här... Du e ledaren jag bara flinar ju tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar bara låta tomaterna växa i växthuset, med de här varma somrarna vi haft på senaste tiden här i mälardalen har det inte varit något problem att få tomaterna att växa och bli långa. Så enormt mycket har jag inte gödslat, lite grundgödsling på våren och sedan lite vattningar med nässelvatten under säsong. Själv börjar jag sänka tomaterna när de slår i taket i växthuset. Jag lindar ett snöre medsols runt planta ett varv mellan 2 blad, när plantan når taket lossar jag på snöret och sänker ned plantan en bit. Jag brukar ta bort bladen på det av plantan som hamnar på marken.

Såhär brukar det se ut i början av nedläggningen, jag odlar dock i jord och inte stenullsmatta(rockwool)
e_sedell
men om man tar bort bladen på det som kommer på marken, då blir det ju inga tomater där eller hur. Vad är då vitsen? Det blir ju lika lång bit som ger frukt?! Du får rätta mej om jag har fel...
Ingrid på Västkusten
Men det är inte bladen som ger frukt heller - Erik tro mig - allt blir våldsamt självklart när plantorna är framme :-D

Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Den biten som brukar hamna på marken är ofta färdigskördad med frukter de frukter som finns längst ned på plantan brukar mogna först, skulle det finnas tomater som håller på och mognar på biten som ska läggas ned så lägger jag något under så att frukterna inte ligger på marken. Bladen längst ner på plantan går ofta att ta bort när plantorna blivit så långa att de måste läggas ned, de skuggas ändå av de andra bladen och fotosyntesar inte lika mycket som de blad som finns mera soligt, så de få bladen man tar bort gör varken till eller från ur plantans synpunkt eller ur fruktsättningssynpunkt.

Det är inte lätt att hitta bilder på odlingsteknik på nätet

Dessa plantor är så kraftigt avbladade att nog ska läggas ned, själv tycker jag plantorna ser något hårt avbladade ut jag hade kanske varit lite snällare.

Lite suddig bild men det går att se tomatstammarna ringla på marken, personen på bilden håller på att blada av, bilden är lite stor så det blir en länk:
http://ewell-monastery.co.uk/deleafc.jpg
Christoffer
Ska tomaten "Sungold F1" tjuvas?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja Sungold F1 är en tomat som tjuvas.
e_sedell
Tack Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon