Pinup
Vad är den mest idealiska placeringen för amaryllis utomhus på sommaren? sol? halvskugga?

Jag vet ju att de i det vilda gärna lever i dikesrenar, halvskugga?

MVH
Johanna
Lady Hamilton
Jag brukar "slänga" in dem i syren busken, med krukan liggande.
Sedan får de vara där tills det är dax att ta in dem innan frosten.
Diabolique
CITAT (Pinup @ 03-05-2005, 15:02)
Vad är den mest idealiska placeringen för amaryllis utomhus på sommaren? sol? halvskugga?

Jag vet ju att de i det vilda gärna lever i dikesrenar, halvskugga?

MVH
Johanna

Välkommen till Odla.nu!
(Jag tror jag glömde att skriva det förut)... biggrin.gif

Ja, se nu till att ta väl hand om amaryllisarna, för du har ju lovat bort en bebis åt mig... biggrin.gif

Kram kram!
Pussy pussy!
Pinup
Då får det bli verandan.....
Pinup
Sank you honey ......
Det här är alltså ett söka bakåt forum, där man måste kolla bakåt varje gång innan man skapar ett inlägg blink.gif men det har du ju redan berättat på telefon wink.gif unsure.gif
Diabolique
CITAT (Pinup @ 03-05-2005, 17:58)
Det här är alltså ett söka bakåt forum, där man måste kolla bakåt varje gång innan man skapar ett inlägg blink.gif men det har du ju redan berättat på telefon wink.gif unsure.gif

Ja, man kan få det intrycket.
Och eftersom forumet har funnits så länge så finns det ofta svar på alla frågor man har. Men det känns ju mycket opersonligare att läsa andras frågor och svar än att få personliga svar.
Jag har börjat söka lite mer, eftersom man alltid får höra att man ska det så fort man skriver något (känns det som)...

Här diskuteras sådant lite mer
Reserv
CITAT (Diabolique @ 03-05-2005, 20:31)
CITAT (Pinup @ 03-05-2005, 17:58)
Det här är alltså ett söka  bakåt forum, där man måste kolla bakåt varje gång innan man skapar ett inlägg blink.gif  men det har du ju redan berättat på telefon wink.gif  :unsure:

Ja, man kan få det intrycket.
Och eftersom forumet har funnits så länge så finns det ofta svar på alla frågor man har. Men det känns ju mycket opersonligare att läsa andras frågor och svar än att få personliga svar.
Jag har börjat söka lite mer, eftersom man alltid får höra att man ska det så fort man skriver något (känns det som)...

Här diskuteras sådant lite mer

Mä, inte då. Vi "nya" får väl hjälpa varandra då (om vi kan) om inte annat så kan man väl googla åt varandra tongue.gif Men självklart att man ska fråga om man undrar över nåt, det ger en personlig känsla över hela forumet. Annars så dör det snart ut, då består det bara av "gamla fossiler" tongue.gif Och det tror jag inte ens att dom själva vill, vad ska dom då ha att reta sig på om inte vi andra fanns med alla våra dumma frågor? unsure.gif rolleyes.gif
Pinup
ha ha mm så rätt så:-)
Diabolique
CITAT (Hamilton @ 03-05-2005, 15:24)

Herre gud!
Så trodde jag aldrig att man kunde göra.
Och först så trodde jag att det var ett skämt.

Mår de verkligen bra av det?
Jag har hört att de vill ha vatten och näring...
Reserv
CITAT (Diabolique @ 04-05-2005, 02:09)
CITAT (Hamilton @ 03-05-2005, 15:24)

Herre gud!
Så trodde jag aldrig att man kunde göra.
Och först så trodde jag att det var ett skämt.

Mår de verkligen bra av det?
Jag har hört att de vill ha vatten och näring...

Jag trodde också att dom behövde vatten och näring, så jag ställde ut dom i halvskugga mellan alla blommor och vattnade och gav näring. Och vad gjorde den arme jäkeln? Jo blommade ihjäl sig......fanns inte ett liv i den till jul. sad.gif Då tror jag mera på hamiltons förslag (har inga syrénbuskar, men andra får duga) det kan inte bli sämre resultat ialla fall.
lena:-)
Man får passa sig om man ha sniglar i trädgården, förra sommaren åt sniglarna upp alla bladen på amaryllisarna. Det var precis som när rådjuren äter upp tulpanerna och krokusarna. Renskrapat
Ve dem mad.gif
Reserv
CITAT (lenasch @ 04-05-2005, 10:02)
Man får passa sig om man ha sniglar i trädgården, förra sommaren åt sniglarna upp alla bladen på amaryllisarna. Det var precis som när rådjuren äter upp tulpanerna och krokusarna. Renskrapat
Ve dem mad.gif

ohmy.gif Oups! Jag har massa.......fast inga av mördarvarianterna unsure.gif Eller var det vanliga småsniglar som åt upp dina?
lena:-)
Tja, inte lämnade dom något visitkort prexis, men visst finns det mördarsniglar här. och det är dom som jag gett skulden, ohörda, ingen jury, men starka indicier är det wink.gif
Betty
Mina amaryllisar får inte komma ut på sommarlov. Jag tycker att det är lättare att passa dem med vatten och näring inne på fönsternbänken.
Dessutom slipper jag sniglar och andra odågor på det sättet. smile.gif
Dilidis
Min föräldrar planterar ut sina (och mina... och eftersom jag är amaryllisberoende i vintertider så har det blivit väldigt många som de fått adoptera). De står nog i lite halvskugga för det är lite träd runt omkring, men det är absolut "stundtal som" oxå. Vad jag förstått planeterar de ut dem på våren och sedan får de stå kvar där.. tror inte ens de plockar in dem på vintern (det kan jag kolla om du skulle behöva veta) så det har ett litet hav av blommande amaryllisar på våren och en bit in på sommaren. De gör likadant med alla hyacinter (och det blir ju ännu fler varje vinter). Hyacinterna är tydligen enklare än amaryllisarna, för alla amaryllisar gillar inte att blomma på sitt sommarlov. Fint är det i alla fall
Dilidis
Jag skriver ju som en kratta... "stundtal SOL".. skulle det vara wub.gif
Pinup
Ja hyacinter planterar jag ut varje år och det brukar bli kanon, dock blommar de inte så rikligt sin första sommar...
De är väl utmärglade efter julblommningen. men sommar nr 2 brukar de bli riktigt maffiga:-)

Jaha så du menar att amaryllis kan övervintra ute på vintern??

Det trodde jag inte... fråga dina föräldrar en gång till:-)

Tack för tipset:-)..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon