Full version: Gammalt äppleträd
martina, alafors
Hej!

Jag har läst de många kloka inläggen och sökt på tidigare frågor, men vill ändå kolla att jag fattat rätt.

Vi har ett gammalt äppleträd som jag är orolig för - det har väldigt goda äpplen (ingen aning vilken sort). Såg nu i våras när vi beskar det att barken har lossnat på flera ställen - mest ca en halvmeter från marken.

Bilder - fast det syns dåligt hur mycket av barken som är lös: http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uuid=martinalmk

Efter att ha läst tidigare inlägg här har jag planerat att ta bort gräset närmast stammen och så gröngödsling där istället. Tänker också plantera ett nytt äppleträd en bit ifrån (kanske kan jag lyckas med en ympning av det gamla??).

Är det värt att också göra något åt stammen eller ska man hoppas på självläkning? Ska man plocka bort lös bark så att trädet torkar upp? Jag är rädd för att det blir ett väldigt stort sår om jag tar bort all lös bark...

mvh

Martina
Cilla
Ser ut som en kombination av att gräsklippare ed tjongat i på ett ställe, i övrigt är det svårt att avgöra barkfallets orsaker. Kan vara ålder i kombination med brister i marken och näringsupptagningen, någon form av nedsatt vitalitet i trädet i kombination med en tids isande kall vind mm.

Om trädet utvecklas bra i övrigt och ni gillar frukten är det värt att stärka det genom att luckra jorden under kronan, lägga trädgårdskompost och kogödsel, så i ettårig eller perenn gröngödsling och hålla vattnat. En av åtgärderna är bättre än ingen åtgärd också.

Om trädet hårbeskurits i kronan tidigare, upphör med detta och låt trädet stå obeskuret ett elelr ett par år.

Självläkning är absolut det bästa, uttorkning är inte till trädets fördel. Jag skulle låtit all lös bark sitta kvar och i höst kikat in för att se om trädet försökte sluta tätt från frisk bark/kambiumskikt, elelr om barkfallet fortsatte. Ett träd kan leva länge också med ganska omfattande barkskador.

Om du sätter ett nytt träd: Köp ett E-märkt, www.eplanta.com så får du starkaste möjliga exemplar.
Gossen Ruda
Hmm, liknar lite när honungsskivlingen angriper rönnarna vid sommarstugan. När man i sådana fall lossar barken ser man svamphyferna som ett platt nätverk på stammen. I så fall, godnatt.
Cilla
Ja det kan det också vara, men det finns många orsaker till barkfall. Jag har dessutom sett flera äppelträd som haft honungsskivling i tre och fyra år utan att se att trädens vitalitet påverkats under den tiden. Men förr eller senare är det godnatt, honungsskivlingen vinner. Dock behöver det inte alltid gå så fort.
martina, alafors
Tack för svaren!:D

Jag ska försöka hinna fixa med uppluckring av jorden & gödsling i helgen. Sen är det väl bara att hålla tummarna...

mvh

Martina
Cilla
Om du inte hinner eller orkar hela ytan under trädet så är varje ny öppnare och luckrad yta bra för trädet. Du behöver/bör inte gräva djupt, det är bara grässvålen som ska av och det brukar bli ca 10 cm ned. Men det kan vara tungt om jorden är sammanpackad.

Att bit för bit öppna ytan under trädet kan du jobba med hela sommaren. Akta dig för att knäcka ryggen så här i början på säsongen!
tlinden
Hej!

Ta en styv borste (hård piassawa eller mjuk stålborste) och borsta bort gammal bark. Trädet mår bättre av att inte all gammal bark sitter kvar, och definitivt inte mossa/lavar på den.

Sen tycker jag inte trädet ser så illa ut...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon