Sara
Diverse plantskolor och stormarknader har ju börjat sälja penséer nu.
Men kan man verkligen plantera ut dem (i kruka på balkong) redan nu om man bor i zon 4?
Åsa K, zon 1
Hej Sara

Har de börjat sälja vårblommorna så kan du nog försöka rolleyes.gif

Håll kollen på temperaturen och tag in krukan om det ser ut att bli för kallt mad.gif

Penséer klarar några grader frost, lägger sig ner ...men reser sig upp när det blir varmare. Dessutom kostar de inte många kronor, så gläd dej åt våren.
Sara
Tack, det ska jag göra! :)
kickilina
När jag köpte mina penséer på handelträdgården fick jag veta att dom tål 10 minusgrader. smile.gif
Jag jublar varje morgon jag kommer upp och ser hur dom växer och gror REDAN. biggrin.gif biggrin.gif
Sara
Det låter ju nästan som ett aprilskämt!? :D

Var köpte du dem?
Adri-Anne
Inget aprilskämt. biggrin.gif biggrin.gif
Har en stor bytta full med just pensèer, dom har klarat flera frostnätter, några nere i 6- grader.
Har tidigare år, haft pensèer som har blommat för fullt i snödrivor och 7-8 - grader. biggrin.gif biggrin.gif
Sara
Wow! Men var köpte du dem då?
Eva i Skåne
Klarar minusgrader gör de, jag har hört -7, men det är möjligt att de klarar
-10 också, men växer något nämnvärt gör åtminstone inte mina så länge det är så kallt. Men blommar gör de och det är en ljuvlig färgklick wub.gif
Hannele
Penséer klarar -7 grader.
Almdalen
Men visst måste de ha lite plusgrader på dagen för att klara sig??
wacko.gif
Ingegerd
Hannele
Mina penséer har blivit ordentligt frostnypna några gånger i krukan ute.
Vissa dagar är det soligt ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon