Vet nån hur länge det brukar ta innan den gror? Jag har sått inomhus i krukor. Det ska bli spännande att se om det blir nåt.
Jag har för mig att den tittar upp ganska fort, en vecka eller två. Jag fick tips om att plantera dem utomhus i kvadrater, (som femman på en tärning) i stället för i rader, de står mycket stadigare och pollinerar sig lättare så. Här i zon 4 har jag fiberduk på tills de börjar blomma och jag sätter på den igen när blomningen är överstånden. De står i full sol hela dagen i princip. Av små kolvar som inte hunnit mogna kan du göra god minimajs!
Mvh
Fenja
Susanna
03-05-2005, 20:25
Jag sådde också sockermajs, i lördags. Idag har 15 st kommit upp. Men jag har haft undervärme, vet inte om det gör skillnad. Jag brukar plantera som Fenja men brukar även hjälpa till med pollineringen.
Tack för svaren. Vet ni om majsen gillar att ha fuktig jord när den ska gro eller ruttnar den om det blir för blött?
Hur gör man när man hjälper till med pollineringen?
PernillaJ
03-05-2005, 22:21
Jag har också sått majs, men för flera veckor sedan. Kanske lite för tidigt, flera plantor är nu rätt stora. Och det är väl för tidigt att planter ut nu ... Bor i Borås, zon 4-5. Är det någon som har tips?
Pernilla (som skriver på ett sådant här forum för första gången-hoppas att jag gjort rätt....)
Ja, fuktig jord är nog bra, men inte dyngsur, låt ytjorden torka upp lite mellan vattningarna. Plast med hål i över hjälper till att hålla både fukt och värme. Jag brukar bara skaka lite på plantorna för hjälpa till med pollineringen, men det finns säkert flera sätt.
Mvh
Fenja
Susanna
04-05-2005, 08:24
När det gäller pollineringen brukar jag skaka plantorna mot varandra under några dagar. Ett år när jag struntade i det fick jag ganska dålig skörd, men så blåste det inte heller så mycket under den perioden.
Marusjka
05-05-2005, 18:10
Hej!
Jag sådde majs för 2-3 veckor sedan, de grodde efter 2 dar och är jättestora nu. Vad ska jag göra?
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2005, 09:38
CITAT (Marusjka @ 05-05-2005, 19:10)
Hej!
Jag sådde majs för 2-3 veckor sedan, de grodde efter 2 dar och är jättestora nu. Vad ska jag göra?
Försöka förvara dem svalt (ca +10-15) och jätteljust så de inte ränner iväg och blir alltför långa. Majs är ganska värmekrävande och det bör vara runt +12 i marken när de sätts ut och risken för frost bör vara över. Sätter man ut stora rangliga plantor bör det vara ganska vindstilla på växtplatsen annars brukar de gå av i blåsten.
Carina Josefsson
06-05-2005, 10:42
Halloj!
Det går att sätta ut majsen lite tidigare, om du spänner upp en växtduk som ett tält över.
Jag bor i zon 4, så i mitten på maj brukar går bra att sätta ut här.
Men kolla så att duken inte ligger emot växten, det måste vara luft runt om
Marusjka
07-05-2005, 14:26
Hej. Satte ut majsen på balkongen nu lite. Den ska till lotten sen. Vi ska pröva med att tälta in den för att skydda mot blåst. Måste bara rapportera att det ser himla snyggt ut...jag har bundit ett snöre lite löst om...tre veckors majs rekommenderas absolut som dekoration till balkongen! /M
Jag har nog lyckats ta död på de stackars majskorn jag sådde. Det har nog varit för blött i krukorna. Jag sådde nya idag och hoppas på att nåt tittar fram.
Kan man ha majsen i krukor hela tiden? I så fall skulle jag kunna ha dem ute i solen på dagarna och sen flytta in dem i plastväxthusen på nätterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.