Full version: Fänrikshjärtan
Solstrålen
Fänrikshjärtan formligen svämmar över i mina rabatter och andra ställensåväl i sol som skugga. Tidigare ägare har satt dem och nu är min önskan att bli av med dem. Jag gillar dem inte och har försökt rycka upp när de dyker upp, men det vill inte försvinna.
Tacksam för tips. Finns det någon trevliga planta som kan konkurrera ut dem?
Fenja
Du får nog lov att gräva upp dem om du vill ha bort dem därifrån är jag rädd för. Vad gillar du för växter, vilken färg, perenner eller ettåringar? Berätta lite så är det lättare att komma med förslag!
Mvh
Fenja
pejori
tror att det ända sättet är att gräva upp dom ordentligt smile.gif smile.gif
men det är väl synd att kasta dom ohmy.gif
sätt dom där dom inte stör så mycket, om du har plats smile.gif
violina
Ge bort dem till alla som vill gräva själva. Jag hade blivit jätteglad om jag bott i närheten biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Det går ju att ordna bytardag med grannar, vänner.
Margaretha
Suck!!! unsure.gif Olika falla verkligen ödets lotter! Hos mig vill de inte bli något nuförtiden. För några år sedan var de jättefina, men nu...... Suck!!! Och för att fortsätta klagandet så har mitt vita löjtnantshjärta dött i vinter också!!! Suck!!!

Mina fänrikshjärtan fick löss en sommar och sedan har de aldrig fått fart igen. Du kanske skulle bära dit alla löss du hittar - nej,jag bara skojar.

Hälsningar
Margaretha
yla
CITAT (Solstrålen @ 03-05-2005, 19:10)
Fänrikshjärtan formligen svämmar över i mina rabatter och andra ställensåväl i sol som skugga. Tidigare ägare har satt dem och nu är min önskan att bli av med dem. Jag gillar dem inte och har försökt rycka upp när de dyker upp, men det vill inte försvinna.
Tacksam för tips. Finns det någon trevliga planta som kan konkurrera ut dem?

var bor du laugh.gif jag skulle kunna tänka mej o gräva rolleyes.gif
anna.
jag kan också gräva! :)
Reserv
Jag med!! kan gräva en massa jag, har hur mycket plats som helst för det då jag siter med planering av en rabatt på 8 x 1½ meter. wub.gif
pejori
där ser du smile.gif
sätt ut en annons i lokalbladet eller i affären och be folk komma och ta vad dom vill ha av fenrikshjärtan, du blir av med dom direkt laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Annie-72
Jag har åxå lyckats ha ihjäl mina i vinter tror jag. De sod nog alldeles för torrt för att trivas under kaprifolen. Jag ser åtminstone ingen tillstymmelse till liv där.. sad.gif

Men jag har hört även andra beskriva dem som ruskigt ogräs.... blink.gif
fruberglund
Jag var tvungen att gräva upp mina och just på det stället har de inte kommit tillbaka men de dyker upp på de mest konstiga ställen, t.ex. mitt i präskrageplantan som inte ens står i närheten.

Jag blev trött på dem efter 2 somrar med miljoooooooooooooooner bladlöss i som jag inte fick bort hur jag än sprutade såpavatten och höll på. Sen så tycker jag inte de är så speciellt fina heller.
lilla mamma
Annie,i höst kan du få av mig, inte så långt från Hammaröa till Kristinehamn
eller omvänt.
Anita
råse-marie
Jag skulle gärna köpa några wub.gif
Bor i väterås men betalar naturligtvis porto
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon