Full version: Rhodendendron
Eva St
Har en Rhodendendron som är ganska gammal men fortfarande rätt liten.
Troligen på grund av att den inte står på rätt ställe. Tänkte flytta den från huset till sommarstugan har gjort det med en annan för många år sedan som bara blev så stor och fin när den fick komma ut till landet och sjöluft. Det är så länge sedan jag flyttade den och kan inte komma ihåg vilken tid jag gjorde det. Undrar därför om ni kan tala om för mig när det är bästa tiden för den att flyttas.
Eva St
Janne
Hej Eva!
Flytt av etablerade rhododendronbuskar går bra under försommar-sommar-sensommartid ( ej alltför sent på hösten, då rötterna ev ej hinner att rota sig i nytt media).Vattna plantan först ordentligt,så att jorden är ordentligt våt i rotpartiet.Stick med spaden en ring runt busken med minst ½ meters radie.Rhoddars rötter ligger ganska grunt.Stick spaden snett ned under busken och vänd upp den försiktigt Krafsa bort en del jord från rötterna så att dessa lätt kommer i kontakt med ny torv (50%) +kompost + grov sand i den nya gropen. Placera busken ev. på en presenning för vidare transport till den nya planteringsplatsen,där en lämpligt stor grop redan innan bör vara uppgrävd.Se till att det nya mediet är ordentligt genomvattnat!
Lycka till med flytten! mvh Janne rolleyes.gif
Eva St
Tack Janne!!!
Då får den flytta med ut till stugan redan under försommaren. Ska gå helt efter din utförliga beskrivning så den mår så bra som möjligt. Toppen att jag fick så mycket tips av dig.
Eva St
Viola
Jag tackar också Janne!
(Nog är det då bra med detta forum!!!)

Jag ska också flytta en Rhododendron enligt Jannes recept!

Min Rodo gillar antagligen inte heller sin växtplats - så flytt ska det bli - när det blir så dags...runt första maj.

Mvh
Viola i Helsingfors
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon