Mallan
Såg i senaste numret av Allt om Trädgård om Ulf Nordfjell som hade det på sin balkong.
Jag tänkte genast att det skulle passa för vår uteplats i trädgården där jag inte riktigt vet hur jag ska få ett bra insynssskydd uppe på trädäcket.

Ville bara höra om någon har det och kan förmedla lite goda råd?
Var kan man förresten få tag på sån färdig häck som han hade köpt? Beställer man det? Vad skulle det kunna kosta?
Milex
Hej

Jag ska prova liguster i låda på altanen nu i sommar. Mycket lecakulor i botten, vanlig plantjord och lite sand. Det finns större exemplar av häckplantor att beställa från de flesta ställen de säljer häckplantor. Man brukar få beställa. Du kan säkert hitta priser på nätet.
Eftersom jag vill ha sådana som är riktigt täta nertill tänker jag köpa vanliga och göra likadant med dem som med de plantor som skall stå på marken. Dvs klippa ner dem till 15-20 cm vid plantering och sedan släppa upp dem ca 20 cm varje år. En lite skvätt gödsel någon gång i augusti kommer dom att få. Sen rejält med gödsel nästa vår.
Om någon här har tips eller bättre ideér om hur man ska göra så tas de emot tacksamt smile.gif
gunde
Jag har också funderingar på liguster, och som terrassodlare får jag ha allt i krukor...

Men jag undrar om din gödsling i augusti. Är det inte sent? För att den ska hinna ned i vila för vintern?

Mina träd, buskar och klätterväxter verkar ha klarat första vintern. Vissa ska ju vara känsliga för sen gödsling, men jag vet faktiskt inte när gäller liguster...?

Tänk på att den kommer upp när du planterar den i kruka, så de plantor man köper blir riktigt stora och fina med en gång... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon