Monica
Vi har en 6-kantig gammal sandlåda mitt i gräsmattan. Sönerna är stora nu och har inget intresse av den längre. Jag tänkte att istället för att gräva upp den och så gräs så kanske man kan återanvända själva sandlådan och göra om den till en oas mitt i gräsmattan istället.

Är det någon som har någon ide om vad jag kan plantera och hur?

Blir det bättre om jag försöker bygga något av torv så det blir lite höjd eller ska jag lägga sten eller vad ska jag göra? Det är ca 130 cm i diameter (men 6-kantig..)

Sandlådan ligger mitt i gräsmattan, ingen skugga alls och solen når den större delen av dagen efter 11-tiden. Det är ganska torrt. Närmsta granne är storskogen... Jag bor utanför Oslo och jag tror jag har zon V eller något sånt - jag bor ganska högt uppe.

Alla tips är välkomna
pejori
varför inte plantera liljor och olika funcia? smile.gif smile.gif
det finns så många vackra funcior och liljor som skulle trivas där wub.gif
även rosor skulle trivas där
Cilla
Växter som verkligen vill ha starkt sandblandad jord är kryddväxter. Kan räcka med ett par, tre kogödselsäckar till en låda med sand.

Kolla om en kryddspiral eller annan form kan vara något för din sandlåda!
http://www.juniper.se/kryddspiral/
Maria zon 6
Hoppas det är okej att jag hoppar på din tråd Monica!
Det jag undrar är om det funkar med sommarblommor i en gammal sandlåda. Om det är möjligt skulle jag vilja ha t.ex. malvor, blåklint, ringblommor, prästkragar och liknande för att kunna ta in buketter av under sommaren. Någon som vet om det funkar och med vad jag i så fall ska komplettera den lilla sand som finns kvar?
Monica
Självklart får du hoppa på min tråd - en liten sjö av sommarblommor låter fantastiskt - undrar hur man får det till...?? I tillägg till min lilla sandlåda har jag en ¨lång, brant sluttning ner mot ett skogshygge. Det är mest sten och lera. Det är för brant för att lägga jord - den ramlar bara ner. Där har vi ett hav av prästkragar längre ut på sommaren (självsådda) tillsammans med alla gamla tussilagoblad, brännässlor, malört och all sjøns ogräs som jag inte vet hur jag ska bli av med.... Jag behöver verkligen en pärla i gräsmattan så jag slipper irritera mig på eländet och glädja mig åt något fint istället smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon