Full version: Till Rossi
Maria i Helsingborg
Jag har fullt med stora och pytte-små knoppar på pionerna. Somliga blommar för första gången och det ska bli så HÄRLIGT att få se dem i blom ! wub.gif wub.gif

Hur ser det ut hos dig/er!?
Rossi
Ha, ha, vad roligt! Jag var precis på väg att skriva ett exakt likadant inlägg till dig!

Visst är det kul med pioner!!! Jag gick en inspektionsrunda idag och upptäckte knoppar i flera av de pioner som vi satte ifjor!

Och det bästa av allt - trots att vi redan har så många pioner så har min man gått med på att vi skaffar några till i år! Vi ska till Åbergs i Ystad på söndag så då blir det nog 2 eller 3 till!
Maria i Helsingborg
CITAT
.......trots att vi redan har så många pioner så har min man gått med på att vi skaffar några till i år!

Håll hårt i honom! laugh.gif tongue.gif wub.gif

Jag ska visa min man ditt inlägg, haha sleep.gif
yla
dom e iallafall på väg upp tongue.gif
Ciczi
Mina älskliga pioner har förökat sig med 50%. Förra året hade jag två stackars grenar som blommade med en knopp var. Nu har jag tre fina grenar som alla har en knopp var.
rolleyes.gif

Ciczi, som också gillar pioner.
Sylvia
Mina svavelpioner visar lite färg, de övriga visar pytteknoppar. Underbart!! Jag älskar pioner och skulle gärna ha många fler, men får snart inte plats med fler sad.gif
netaave
Min pion visar sig som rödaktiga små skott i jorden, funderar på om man kan sätta över en transparant hink för att skjutsa på dom lite. Jag brukar göra så över rabarbern på våren.
Maria zon 6
Knopp i pionerna! Åhh, så avundsjuk jag blir!!!!!!!!
Här hos mej i zon 6 har skotten bara skjutit ca 10 cm ovan jordytan än så länge.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge... tålamod, tålamod!
MB1965
Mina har precis tittat upp ur marken. Även om dillpionen har fått blad- 10-15 cm hög så är de andra senare.

Hur snabbt växer pioner egentligen- satte 4 nya i höstas- dill- dubbel honey- ros- och doftpion. Dill pionen har 5 eller 6 skott de andra 3-4 skott. Om de trivs hur stora blir de om 1 eller två år ?
Ullet
*hrmpf* Den här länken skulle jag ju inte ha klickat på inser jag ju med stigande irritation! *muttrar o morrar* Bara för att jag älskar pioner o mina inte ens syns ovanför markytan. *mutter, mutter, fräs* Fusk är vad det kallas för.. *går ut i växthuset o finurlar istället, där växer det åtminstone!* blink.gif blink.gif
Rossi
CITAT (Ullet @ 04-05-2005, 10:29)
*hrmpf* Den här länken skulle jag ju inte ha klickat på inser jag ju med stigande irritation! *muttrar o morrar* Bara för att jag älskar pioner o mina inte ens syns ovanför markytan. *mutter, mutter, fräs* Fusk är vad det kallas för.. *går ut i växthuset o finurlar istället, där växer det åtminstone!* blink.gif blink.gif

Stackare! Fast du har ju något gott att se fram emot!
Betty
Var beredd att instämma i Ullets frustande och grymtande, men jag upptäckte just ett litet spröt i marken där Sarah Bernhart ståtar på sommaren. Kikade in under trädpionens vintertäckning och upptäckte en röd liten knopp på en gren. wub.gif
Alla de andra sover fortfarande som stockar , kan nästan höra dem snarka...
l8p8
Ååh, jag bara måste dela med mig...
Dillpionen mamma hittade i trädgården förra sommaren (efter blomning, om det alls varit någon...) som sedan av misstag mejades ner tillsammans med all kirskål som dolde den kommer tappert tillbaka i år.

Jag plockar noggrant bort alla kirsskott (tar man kirskålen sju gånger före midsommar så försvinner den, sägs det här i trakten) och nu syns knoppar på fem vippor dillpion som sticker upp!! wub.gif

Kan knappt bärga mig tills jag får se hur de ser ut i blom! rolleyes.gif laugh.gif

Ursäkta om jag spär på din frustration Ullet, du får väl ta ut den på nån isbjörn så länge wink.gif dom strövar fritt där uppe har jag hört blink.gif smile.gif

/Lotta
Åsa E
CITAT
tar man kirskålen sju gånger före midsommar så försvinner den, sägs det här i trakten

Detta stämmer inte tyvärr!
Jag har hört att man skulle ta den tolv gånger innan midsommar, det är ju nästan omöjligt att hinna med, men jag försökte förra året. Och jag fick ihop minst sju gånger, men det tycks inte göra någon skillnad. Så jag tror att enda sättet att bli av med den är att få bort rötterna.
Eller kanske med Roundup eller liknande, men det har jag ej provat själv.
Maria i Helsingborg
Maria z 6 skrev
CITAT
Knopp i pionerna! Åhh, så avundsjuk jag blir!!!!!!!!
Här hos mej i zon 6 har skotten bara skjutit ca 10 cm ovan jordytan än så länge.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge... tålamod, tålamod!
Ullet skrev

CITAT
*hrmpf* Den här länken skulle jag ju inte ha klickat på inser jag ju med stigande irritation! *muttrar o morrar* Bara för att jag älskar pioner o mina inte ens syns ovanför markytan. *mutter, mutter, fräs* Fusk är vad det kallas för.. *går ut i växthuset o finurlar istället, där växer det åtminstone!*

Men vet ni, när vi sitter där med utblommade pioner (guuud så smärtsamt det där var att skriva! sad.gif ) så står era i all sin glans! wub.gif
Cheer up sisters!
yla
CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-05-2005, 17:27)
Men vet ni, när vi sitter där med utblommade pioner (guuud så smärtsamt det där var att skriva! sad.gif ) så står era i all sin glans! wub.gif
Cheer up sisters!

så e de säger optimisten

då får man va glad att dom tar tid på sej rolleyes.gif
Ullet
Jo, så kan man ju se det men det är ju inte rätt.. . wink.gif wink.gif Bara för att våra riddarsporrar är halvmetern större än era så ska ni inte komma här med era klämhurtiga kommentarer när människor liiiiiiiider! *lägger handen mot pannan o rynkar pannan så det bildas bekymmersamma veck o som gör att jag ser magsjuk ut* Jag känner jag att jag inte riktigt blir tagen på allvar. *snörper på munnen* wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif Iofs, jag är ingen elak människa, jag får väl unna er lite fägring då, men bara lite! Ta inte handen nu när jag räcker er fingret! wink.gif wink.gif wink.gif
yla
laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Maria i Helsingborg
Ullet skrev
CITAT
Bara för att våra riddarsporrar är halvmetern större än era .....

VAD ÄR DET DU SÄGER!? ohmy.gif
Ja, då kan ni sitta där och vänta på att snön smälter! sleep.gif .......vi kan skicka bilder, hehe.

Jag får nog skynda mig att skriva KRAM nu innan man blir utkastad från forat smile.gif
titti49zon6
[QUOTE]
de e just vad jag gör, sitter och tittar på bilder både era och andras rolleyes.gif pionknopparna har just börjat titta fram ,
tack o lov har inte sorkarna varit o smakat på dom- men väl på nästan allt som hittills har tinat fram (har fortfarande ca 1 dm snö) wub.gif
men som Ullet säger så är våra perenner något utöver det vanliga när dom väl sätter igång
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ninnisky
har planterat två nya luktpioner i eftermiddag wub.gif wub.gif wub.gif
de jag har sedan tidigare är minst 15 cm höga bladskott på biggrin.gif biggrin.gif
Annie-72
Mina pioner har åxå tagit sig jättemycket från i fjol. De är nu inne på tredje säsongen. Min trädpion med lila blommor hade tre stänglar förra året men blommningen uteblev. I år är det säkert 10 stänglar som kommit igång. Håll tummarna för mig att den blommar i år.... rolleyes.gif rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Annie-72 @ 04-05-2005, 22:42)
Mina pioner har åxå tagit sig jättemycket från i fjol. De är nu inne på tredje säsongen. Min trädpion med lila blommor hade tre stänglar förra året men blommningen uteblev. I år är det säkert 10 stänglar som kommit igång. Håll tummarna för mig att den blommar i år.... rolleyes.gif rolleyes.gif

Mmmm, jag håller tummarna jättemycket! Vi köpte en trädpion ifjor men visste inte var vi skulle ha den så vi bara grävde ner den lite temporärt men den står kvar där än .... Jag trodde att den var död men där har kommit ett par nya skott...
Maria zon 6
Åhhhhh, Maria i Helsingborg vad jag gillar dej!
Det du skrev om att när era pioner är överblomade så står våra i all sin glans här uppe i kallan nord, det gjorde väntan lite lättare att bära. Det är ju trots allt så att vi får ju alla lika lång (eller kort sad.gif ...) blomningstid oavsett var vi bor... Det är ju bara så förtvivlat lång väntan... känner mig som en otålig treåring just nu tongue.gif !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon