Full version: Rödvide
Rossi
Vi funderar på att delvis rama in vår västeruteplats med rödvide - Salix purpurea nana.

Finns det någon som har någon erfarenhet av dessa buskar? Ska/kan de beskäras eller ska de vara vildvuxna. Blir de täta eller är de glesa? Några speciella krav? Klarar de blåst och utsatt läge?

Jag vore tacksam för era synpunkter/erfarenheter.
Big Gardener
Salix purpurea 'Nana', Rödvide kan bli upp till två meter hög i naturlig form, men de flesta exemplar jag har sett har varit formklippta till låga buskage, men den går naturligtvis att vara friväxande också. Den blir relativt kompakt då också. Låter man den bli friväxande i Sverige gissar jag att den kan bli mellan 1,2-1,6 meter hög.

Rödvidets kännetecken är ju annars dess röda färg på unga skott samt de silvergröna bladen. De mest färgrika skotten får man om man klipper den regelbundet och därför föredrar de flesta ägare av denna växt det alternativet.

Rödvide är ett av de mest vattenälskande i Salix-familjen. Därför bör man tänka två gånger innan man planterar dem på torra platser. Den får bäst utveckling på blötare platser. Som alla salix-arter är den känslig för vattenkonkurrens under etableringen och man måste därför hålla gräs och ogräs borta från droppzonen.

De är mycket härdiga (zon I-VI) och klarar blåst hyfsat. Däremot är de utpräglade pionjärarter och trivs därför bäst i full sol och tenderar att bli taniga ju mer skugga de får.
Rossi
Tack för väldigt utförligt svar Big Gardener! Det hjälpte oss och nu har tre små buskar inhandlats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon