Christoffer
Hur näringsvattnar ni era kaktusar på bästa sätt, speciellt om
ni har många?

Om man vill skippa terracottakrukorna och vill ha plast, hur vattnar
man då?
Ingrid på Västkusten
Jag tar och har många kaktusar på stoora fat. Vattnar både över och underifrån och jag ahr nästan alla kaktusar i plast, gav upp lerkrukorna som jag hade enbart innan för ett antal år sedan. Man vattanr som vanligt, skillnaden är att krukan itne stjäl fukt. Nu i dessa varma dagar kan det stå lite fukt på fatet, det försvinner snabbt. Mitt på somamren kan jag vattna mera ibland vattanr jag varje dag!

I de flesta stora fat har jag kapillärmatta. Det är inte speciellt snyggt men praktiskt. Näringsvattning sker enbart om jag 'vattnat' upp kaktusarna innan och kanske en tre ggr per säsong elelr så.
GoSatta
"vanliga" kaktusar vattnar jag både vanligt vatten som vatten med näring i från fatet.

regnskogskaktusarna vattnar jag uppifrån, dom som växer i mitt skåp med blomspruta.
Christoffer
När jag vattnat kaktusar uppifrån så har vattnet spridit sig till kaktusarna, som ser ut att ha blivit fuktskadade.

Kan man näringsvattna underifrån?

Suger plastkrukorna upp näringsvattnet underifrån?
Det finns bara två små hål i de små plastkrukorna jag köpt (för förodling).
Är de bra att använda sig av?

I en av mina gamla kaktusböcker står det att de som skrivit boken
har vattnat tom PÅ kaktuskroppen, och att det har de gjort i 50 år med
utmärkta resultat. Det undrar jag, med tanke på att mina kaktusar
blir fula bara de får lite vattenstänk.
Rossi
När jag hade som flest kaktusar så hade jag kanske 200 stycken. De stod ute i växthuset och jag tog vattenslangen och strilade över dem och de fick inga brännskador. Fast du ska ju förstås inte göra så när solen står på som hetast.

När jag gav dem näring så gick jag däremot med kanna efter kanna och vattnade uppifrån.
Christoffer
Jag har vattnat uppifrån när solen har lagt sig, men kan det vara så
att kaktuskroppen har blivit varm, och på så sätt ger fula märken när
vattnet kommer på?
Rossi
Det är svårt att säga. Jag har aldrig märkt den tendensen själv och när det är som varmast i växthuset så har det blivit runt 40 grader.
Christoffer
Jag undrar fortfarande vad det kan bero på.
Därför är jag väldigt försiktig med minsta lilla grej när det gäller
kaktusarna. Jag upplever de mycket svårare att sköta än vanliga
växter.
Rossi
Jag tyckte att de var jättelätta att sköta, jag! smile.gif Bara de fick sin kalla vintervila med noll droppar vatten så blommade de så fint och växte på.

Hur har du dina kaktusar? I växthuset eller inomhus? Vad har du för sorter?

Min favorit var olika sorters Rebutia och givetvis Echinopsis!
Christoffer
Jag har mina kaktusar inomhus, mest Gymnocalycium som jag gillar skarpt, men de är brännskadade, så de tar sina sista andetag.
Rossi
Just Gymnocalycium är ju lite känsliga eftersom de har så många kala ytor så jag kan tänka mig att de lätt blir brända.

Tänk på att kaktusar behöver mycket ventilation också.
Christoffer
Ventilation tänkte jag inte på, fast jag öppnar fönstret då och då.
Räcker det?
Snart kommer jag öppna det mycket oftare och mycket mer pga
värmen.
Rossi
Ja, det tror jag säkert blir bra. Det är viktigare inne i ett växthus eftersom där som sagt är uppemot 40 grader eller mer en varm dag.
Ingrid på Västkusten
Jag vattnar PÅ kaktusarna utan problem. Det låter mera som dålig luftcirkulation Christoffer......och kanske t o m rött spinn ( vilket är en konsekvens) de ger också konstiga märken ( men jag borde egentligen 'se' märkena innan man kan säga rött spinn med säkerhet).

Gymno är lite känsligare japp. Sedan beror mkt av känsligheten för värme och ljus på tillståndet på rötterna för är de kassa efetr vintern tål de ingenting på vårkanten.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon