|
Full version: Avenbok häck
Helen B
03-05-2005, 21:22
Hej, Äntligen är vi på gång att byta häck. Vår häckcaragan är väck  och till helgen ska 88 meter avenbok planteras. På vår tomt har vi björkar både på framsidan (2 stora) och baksidan 3 stycken. Nu tänkte jag att det kunde vara fint att plantera in en mindra björksort i trädgården längst ner i hörnan där häcken möts. Är det dumt att plantera björken nära häcken, för björken tar ju upp en hel del vatten.... Hur är det med andra träd. Tanken är att trädet ska stå helst bara 2 meter från häcken. Tacksam för svar och ideér
Bengt i Särö
03-05-2005, 22:47
Hej Helen. Plantera inte några björkar intill häcken som du skall plantera,du förstör häcken helt och hållet,,det fins inte någon växt som klarar sig intill en björk Hälsningar Bengt i Särö
Jag kan inte alla björksorter, och är rätt övertygad om att en mindre sort inte konkurrerar mer än vad andra träd kan göra. Däremot finns alltid en risk att träd och häck konkurrerar med varandra - om vatten, näring och ljus. En stor vårt- eller glasbjörk dricker mycket, men det gör också andra stora träd.
Men det går att kombinera. Välj ett träd vars krona inte kommer att skugga häcken betydligt (en mindre björk t ex ;-), särskilt om trädet står söder om häcken. Köp ett högstammigt träd från början, eller se till att stamma upp det lite då och då när det börjat växa på platsen. Vattna och göd trädet och häcken där trädet står.
Big Gardener
04-05-2005, 07:58
Just avenbok är inte så känsligt för ljuskonkurrens eftersom den naturligt växer i skuggiga lägen. Däremot kan vattenkonkurrensen bli väldigt stor med en björk och avenboken bli förkrymt pga det. Det kan fungera beroende på vilka markförhållanden du har, men jag skulle inte rekommendera det om du tänker plantera vanlig vårtbjörk (Betula pendula).
Helen B
04-05-2005, 12:02
Tack för svaren! Jag var och hämtade 270 plantor avenbok idag  och jag hittade ett sådant fint träd. Det är en körsbärs benved, stammen är ca170 cm. och bladen samt "blommorna"helt underbara. Den ska vara väldigt vacker även till hösten. Fick se ett exemplar som de hade på plantskolan som var 15 år och det var perfekt!!Trädgårdsmästeren sade att avenboken klarar det trädet. Vad kul det känns, nu ska jag hämta det till helgen..det rymdes inte idag...
MrNorth
20-05-2005, 18:38
hur stort avstånd skall plan ha emellan avenboksplantor? Jag tänkte sätta ca 20 m häck. Höjd ca 60 cm.
MVH henrik
Helen B
20-05-2005, 22:31
CITAT (MrNorth @ 20-05-2005, 19:38) hur stort avstånd skall plan ha emellan avenboksplantor? Jag tänkte sätta ca 20 m häck. Höjd ca 60 cm.
MVH henrik Vi satte ca 30-35 cm. mellan plantorna. Sedan har vi satt ut lika många stödpinnar som plantor, samt bundit upp dem. 270 pinnar med fästanordning...Puh, men det ska det vara värt. En liten fundering bara.. .....Kan man fästa avenboken för hårt i pinnen så plantan stryps  Måste man flytta upp pinnen så fort plantan sticker ovanför?
zaaritha
20-05-2005, 22:34
Björk tar allt vatten från andra träd, buskar o växter!!
Körsbärsbenved kommer att bli toppen. Jag inhandlade ett i höstas - det skulle jag gjort mycket tidigare! Min lilla trädbuske kommer med enorma blad och så småningom när det blir äldre får det säkert de härliga röda frukterna också. På hösten är det ett grannt liet träd eller buske.  Euonymus planipes
Helen B
21-05-2005, 18:38
CITAT (Cilla @ 21-05-2005, 15:52) Körsbärsbenved kommer att bli toppen. Jag inhandlade ett i höstas - det skulle jag gjort mycket tidigare! Min lilla trädbuske kommer med enorma blad och så småningom när det blir äldre får det säkert de härliga röda frukterna också. På hösten är det ett grannt liet träd eller buske.  Euonymus planipes Åh. vad fint. Mitt är uppstammat och det ex. jag såg på Zetas var urfint. Precis vad jag vill ha!
Ann i Göteborg
21-05-2005, 19:11
Hej
Jag har haft 2m stödpinnar till häcken som nu är dryga 2m (=sluthöjd hos oss). Och visst kan plantan strypas av fästet, se till att lossa och fästa om i maj, juli och september för att vara på den säkra sidan. Jag har några plantor som jag missat göra detta på och där är nu fästsnöret "inbakat" i den nu större stammen, jag har ingen chans alls att få loss det så trädet övervallar och fästet blir kvar inuti. Vad som händer på sikt då detta hänt har jag ingen aning om.
Ann, det är värre när det sker med träd än med häckträd. det som sker vid övervallningen av främmande föremål är att det ofta blir försvagningar och rötbildning i trädet. Visserligen klarar de ofta att de hand om dessa också, men det blir en brottanvisning.
På en häck är belastningen på stammarna inte så stor så därför kan det vara.
Hannele
23-05-2005, 10:52
CITAT (Cilla @ 04-05-2005, 00:44) Jag kan inte alla björksorter, och är rätt övertygad om att en mindre sort inte konkurrerar mer än vad andra träd kan göra. Ja, det är inget speciellt med björk, jämfört med andra träd. Det råkar bara vara så, att just björks förmåga dricka vatten har man råkat undersöka. I Danmark kan man se jättebreda häckar med träd stickande upp. Snyggt.
Sommartorparn
07-06-2005, 20:19
CITAT (Big Gardener @ 04-05-2005, 08:58) Just avenbok är inte så känsligt för ljuskonkurrens eftersom den naturligt växer i skuggiga lägen. Däremot kan vattenkonkurrensen bli väldigt stor med en björk och avenboken bli förkrymt pga det. Det kan fungera beroende på vilka markförhållanden du har, men jag skulle inte rekommendera det om du tänker plantera vanlig vårtbjörk (Betula pendula). Birger, i Ystadtrakten ser man väldigt ofta björk planterat ihop med häck. Som du vet har många här i trakten 'ramat in' sin tomt med träd planterade med jämna mellanrum och under/mellan dessa träd en häck. Björken är ett av de vanligaste träden i sådana arrangemang. Exempelvis om du kör genom Hagestad så ser du flera sådana exempel, men även i andra byar. Och det är inga nyplanteringar. Jag tror dig att björken drar mycket vatten, men det verkar uppenbarligen fungera ändå med häck under. Eller?
Bind häcken mot stödet genom att tejpa några varv med eltejp. Den är lätt att sätta dit och den ger efter och släpper varefter häckplantan växer. Inga strypskador alls!
Big Gardener
08-06-2005, 07:30
CITAT (Sommartorparn @ 07-06-2005, 21:19) Birger, i Ystadtrakten ser man väldigt ofta björk planterat ihop med häck. Som du vet har många här i trakten 'ramat in' sin tomt med träd planterade med jämna mellanrum och under/mellan dessa träd en häck. Björken är ett av de vanligaste träden i sådana arrangemang. Exempelvis om du kör genom Hagestad så ser du flera sådana exempel, men även i andra byar. Och det är inga nyplanteringar. Jag tror dig att björken drar mycket vatten, men det verkar uppenbarligen fungera ändå med häck under. Eller? Jag skulle tro att det mycket väl går att kombinera björk och häck. Primärt har det att göra med tillgången på vatten. Är det brist på vatten, eller om växtbädden är begränsad, är björken vinnaren och häcken är förloraren. I vårt moderna samhälle med mycket dränering och bortförsel av dagvatten är vattenbrist ofta ett problem. Så behöver det inte vara ute på landet, t.ex. i Hagestad. Är marken bra uppbyggd och vattentillgången är god, är konkurrens inte nödvändig. Björkens rötten behöver inte vara superytliga och kan gott och väl söka sig till grundvattnet istället. Då finns mer möjlighet för häckväxter att utnyttja vattnet i markytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|