Full version: Ask och lind
mamamaggan
Har en sommarstugetomt( i Mlardalen) dr vi vill att en del ska f vara " orrd" natur. Vi har tagit bort i stort sett alla granar( gillar dem INTE) och har nu bjrkar , ekar , nypon och en par enar dr. Jag gillar ask och lind och undrar vad ni tycker. Skulle det se "konstigt" ut om vi planterade dessa ihop med de andra trden? Kan de verhuvudtaget trivas dr?

Tacksam fr alla synpunkter smile.gif !
Eleanor
I vr slnt ner mot lven vxer de ihop av alldeles fri vilja : bjrk, ask, asp, lind, ek, al, gran, rnn, lnn, slg, hgg & ven en nyponrosbuske lite hr & var. smile.gif
mamamaggan
Tack Eleanor!

Var inte riktigt sker p om de verkligen vxte tillsammans naturligt. D ska jag " gldja" rolleyes.gif rolleyes.gif min man med att han snart ska grva och plantera igen! smile.gif smile.gif wub.gif

Kan inte gra s mycket sjlv , bara " kra " med min man tongue.gif wub.gif .
Cilla
Jag tror ocks att det kommer knnas helt naturligt med det trdbestndet dr. Lter som en vacker tomt! (ven med en och annan gran, det r ju ocks ett naturligt inslag p en naturtomt).
mamamaggan
Tack Cilla!

Det r just det att vi vill att det ska se ut som trden verkligen " hr hemma dr" och har kommit dit alldeles av sig sjlva.

Det dr med vacker tomt ska vi nog tala tyst om just nu rolleyes.gif .

Jod , vi har sparat tminstone en gran vrd namnet. Vi har bara inte hjrta att ta ner den n eftersom den r c:a 4 meter och ser ut som en riktig " Kalle Anka" gran smile.gif , sdr pyramidformad med fina , vlvuxna grenar runt om.
jholma
Nr det gller att plantera lind tnk p att plantera skogslinden - tror att den heter Tilia cordata och inte parklinden som inte hr hemma i den svenska ngslandsskapet.

Jan
mamamaggan
Tack igen! smile.gif wub.gif

Vilken kunskap , och vnlighet, man trffar p hr smile.gif wub.gif .
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon