Full version: Ask och lind
mamamaggan
Har en sommarstugetomt( i Mälardalen) där vi vill att en del ska få vara " orörd" natur. Vi har tagit bort i stort sett alla granar( gillar dem INTE) och har nu björkar , ekar , nypon och en par enar där. Jag gillar ask och lind och undrar vad ni tycker. Skulle det se "konstigt" ut om vi planterade dessa ihop med de andra träden? Kan de överhuvudtaget trivas där?

Tacksam för alla synpunkter smile.gif !
Eleanor
I vår slänt ner mot älven växer de ihop av alldeles fri vilja : björk, ask, asp, lind, ek, al, gran, rönn, lönn, sälg, hägg & även en nyponrosbuske lite här & var. smile.gif
mamamaggan
Tack Eleanor!

Var inte riktigt säker på om de verkligen växte tillsammans naturligt. Då ska jag " glädja" rolleyes.gif rolleyes.gif min man med att han snart ska gräva och plantera igen! smile.gif smile.gif wub.gif

Kan inte göra så mycket själv , bara " köra " med min man tongue.gif wub.gif .
Cilla
Jag tror också att det kommer kännas helt naturligt med det trädbeståndet där. Låter som en vacker tomt! (Även med en och annan gran, det är ju också ett naturligt inslag på en naturtomt).
mamamaggan
Tack Cilla!

Det är just det att vi vill att det ska se ut som träden verkligen " hör hemma där" och har kommit dit alldeles av sig själva.

Det där med vacker tomt ska vi nog tala tyst om just nu rolleyes.gif .

Jodå , vi har sparat åtminstone en gran värd namnet. Vi har bara inte hjärta att ta ner den än eftersom den är c:a 4 meter och ser ut som en riktig " Kalle Anka" gran smile.gif , sådär pyramidformad med fina , välvuxna grenar runt om.
jholma
När det gäller att plantera lind tänk på att plantera skogslinden - tror att den heter Tilia cordata och inte parklinden som inte hör hemma i den svenska ängslandsskapet.

Jan
mamamaggan
Tack igen! smile.gif wub.gif

Vilken kunskap , och vänlighet, man träffar på här smile.gif wub.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon