Full version: Potatis
Gits
Hej!

Ursäkta en alldeles färsk Forumare! Men jag har en fråga! Jag har en stor odlingslåda, som jag tänkte odla potatis i. Lådan är ungefär 1 ggr 3 meter, och jag tänkte börja med att fylla bara lite jord och sedan fylla på allteftersom blasten växer, är detta möjligt? Tänkte att jordfyllandet ska motsvara kupningen. Hur tätt kan jag lägga potatisarna? Hur mycket jord bör ligga i lådan när jag börjar? Lådorna är ungefär 40-50 cm djupa.

Tack!
Ingrid på Västkusten
Hej Gits!

Självklart kan Du göra så - har Du bra fin jord under odlingslådan? jag ahr köpt Willabs otatistinna och odlar potatisen 'på höjden' d v s man lägger lite jord i botten åsså sedan potatis åsså sedan fylle rman på jord allt efetrsom de gror.

Om Du har bra jord under så kan jag tänka mig en minst 15 cm jord i som start som täcker potatisen....tätt - humm som vanlig potatis - det är kanske lite i trångväg att ha två rader i låddan men om Du sätter dem omlott - d v s varannan ?

Hälsar ingrid
Gits
Hej Ingrid, och tack för svaret! Nej, jag har gräsmatta under låddan, så jag tänkte kanske lägga tidningar, eller kanske ännu hellre "fodra" låddan med marktäckväv.... Men då blir kanske daggmaskarna griniga på mig? Har provat Willab:s potatistunna, men hade kanske för dålig jord i - plantjord som mest verkade vara torv, så det blev torrt och trist för knölarna. Ja, jag kan ju lägga potatisarna sådär som frugan brukar lägga bullarna på plåten... Lite kryssvis alltså. Tack igen, Ingrid!
Ingrid på Västkusten
Hallojsan,

Willabs tunna kräver en otrolig vattning samt passning ----
fodra är bra - tidningar etc fungerar bra - då kanske Du vill ha lite mera än 15 cm under potäterna....
tjaa-a med botten av markväv elelr ine - kommer Du upp i 50 cm jorddjp så kan du använda den i botten med faktiskt :-)

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon